[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Een dagje sleutelen in Waarland : Techniek - 52

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 jan 2025, 12:46

Een dagje sleutelen in Waarland

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 09 nov 2009, 21:52

Ja, even naar Waarland is altijd een leuk verzetje, ook voor mij. Ben er zondags vaak ook, maar dan alleen. Maar mocht er iemand zijn die een klusje op de zondag wil doen, even een mailtje.
Voor mij is het niet alleen sleutelen aan de Benz, maar ook dingen repareren, maken of aanpassen voor mijn werk of voor de hobby.
Mijn vriendin zegt zondagochtend na het ontbijt altijd, "het is toch niet de bedoeling dat je de hele dag thuis gaat zitten he"! Meer aansporing heb ik niet nodig, ik ben al weg.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor SgtPeppers » 10 nov 2009, 17:54

Jaap, is aankomende zaterdag om 10 uur goed? Ik ga eerst even langs de Autowaard voor wat vloeistoffen en dan kom ik meteen door.

Govert, ben jij ook aanwezig? Misschien kun je nog een wat uitgebreidere blik werpen op mijn automaatbak (filter en olie ga ik sowieso verversen zaterdag). Het onderdeel waarvan jij laatst het nummer hebt opgeschreven kan wel besteld worden maar wanneer het geleverd word weten ze niet, pas als er genoeg bestellingen zijn… overigens stond in het systeem dat het zo'n €20 kost, dat valt me dan weer mee.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Govert » 10 nov 2009, 18:46

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:01
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor SgtPeppers » 10 nov 2009, 19:05

Nee, nog niet, was me ontschoten en bedacht het me later pas weer. Ik kijk of ik dat een dezer dagen nog kan regelen.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JaapW114 » 10 nov 2009, 19:14

Niek,

10.00 uur is oke, Kan ik daarna mijn achterveren en schokbrekers nog even vervangen.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Govert » 15 nov 2009, 02:52

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:01
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JaapW114 » 15 nov 2009, 09:30

Inderdaad een lange dag, maar wel met resultaat. SGT Peppers weer tevreden naar huis en mijn brandstofpomp geeft ook weer op het juiste tijdstip brandstof. De bereikbaarheid van de bouten om de pomp te verdraaien is een minpuntje van de W115! Eerst op gevoel getracht de onderste bout te bereiken, maar dat is niet te doen, de behuizing waar het oliefilter in steekt, zit precies in het beeld. Toen kwam Govert op het geweldige idee het voorwiel te demonteren, dat gaf in ieder geval zicht op de bout. Toen de bouten los waren, wilde de pomp nog niet lekker draaien, maar na enig trek- en duwwerk, uiteraard beheerst, kwam er voldoende beweging in om de pomp onder de juiste hoek vast te zetten. De Benz reageert nu sneller op het gaspedaal, dus het was niet voor niets. Inmiddels was het bijna 0.00 uur, dus deze zaterdag was weer optimaal benut.

Ook nog even de nieuwe winterbanden gemonteerd, dit zijn winter- en transportbanden, hebben een hoger draagvermogen, 800 kilo per band. Er ligt nogal wat gereedschap in de kofferbak en er hangt de laatste tijd vaak een zware aanhanger achter. Ik mag graag oud ijzer verzamelen en aangezien we nu bij het spoor werken, zit daar nogal eens wat rails bij, de weegt lekker. Alleen jammer dat het gister maar 8 eurocent de kilo opleverde, hoop op betere tijden, ik heb nog een aardige vracht liggen namelijk.

Verder bij Jaap Havik alle rubbers voor de voor- en achteras besteld, een doos vol. Ik zag dat er wat rubbers ernstige sporen van slijtage beginnen te krijgen, ook dweilt de Benz soms bij zijwind. De stuurdemper onlangs al eens vervangen, die was volkomen dood, maar dat gaf geen verbetering. Ook worden zeer binnenkort alle veren en schokbrekers vervangen, deze komen van WWWW123. Achter komen meteen wat zwaardere veren, komt de achterkant ook weer een beetje omhoog. Er is de laatste tijd veel geld in de Benz gestoken, dus ik kan er straks weer een tijdje tegen. Al zag ik gister wel een slechte plek aan de onderkant van de kokerbalk aan de voorzijde.
Mooie klus voor in de kerstvakantie, even wat laswerk verrichten. Wiebren heeft nog een mooi spatbord voor mij geregeld, nu nog eentje voor de andere kant, een nette motorkap en kofferdeksel heb ik nog. De deuk bij het rechterachterspatbord ook maar even aanpakken en hij is weer als nieuw! Althans voor mij.

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/11/15 08:48
JaapW114

Berichtdoor SgtPeppers » 15 nov 2009, 15:52

Veel gedaan inderdaad, en het was weer gezellig!

Govert, ik denk dat ik er achter ben wat het 'wakkelende' geluid is: heeft ook te maken met de v-riemen, als de motor goed warm is, zoals gister na de rit naar huis, is het weg. Het gaat ook duidelijk samen met het piepende geluid van de riemen.

Heb ongeveer nog een liter koelvloeistof bijgevuld dus dat is oke, motorolie blijft goed op peil en differentieel is droog. Alleen de piep bij een bepaalde stuuruitslag is toch nog niet helemaal weg, anders toch maar een keertje alle olie ook vervangen.

De motor loopt overigens erg mooi na het kleppenstellen, ligt een stuk stiller en trekt nog wat beter. Ook het vervangen van het oliefilter heeft zijn dienst maar weer eens bewezen: de stationaire oliedruk was vrij laag en nu gewoon weer goed.

Vandaag nog even mijn instrumentenpaneel gedemonteerd en alle contactjes schoongemaakt en in de contactspray gezet. Het lijkt erop dat de temperatuurmeter nu wel goed werkt maar dat is nog even afwachten, bij een langere rit kan ik dat pas zien. De klok loopt opeens wel een stuk stiller na het smeren. En ik heb ook ontdekt waarom de dagteller het niet doet: er mist een tandwieltje...

Edit: de v-snaren die ik nog had van de 300D zijn dezelfde als nu op mijn auto zitten, die zal ik dus vervangen en dan kijken of het piepen weg is.<br><br>Post edited by: SgtPeppers, at: 2009/11/15 15:51
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Govert » 15 nov 2009, 22:22

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:02
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JaapW114 » 15 nov 2009, 23:01

Govert,

Dat klopt en mijn Benz slaat minder snel aan, niet schokkend, maar ik merk het wel.
Zal morgenochtend eens kijken of het roken ook minder geworden is.
Heb net de tank volgegooid, zal ook eens kijken of ik een hoger of lager brandstofverbruik kan merken.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Govert » 17 nov 2009, 20:56

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JaapW114 » 18 nov 2009, 20:24

Govert,

Mijn Benz was altijd al een snelle starter, maar het lijkt of het iets langer duurt, daarom schreef ik al, niet schokkend. Hij start nog steeds snel en ,loopt vrijwel meteen mooi rond.

Als ik nu rond de 90 a 100 kilometer per uur rijd, merk ik helemaal dat hij feller op het gas reageert. Roken is ook minder, maar het lijkt wel of hij ook stiller geworden is, maar misschien is dat wel omdat ik het graag wil horen. Ondanks al het gekloot om de brandstofpomp te kunnen verdraaien, is het wel de moeite waard geweest.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor SgtPeppers » 18 nov 2009, 20:39

Ook al zit het tussen je oren, wat maakt het uit ;-) Een fris gewassen auto rijdt naar mijn idee ook altijd wat lekkerder.

Misschien kan mijn pomp volgende keer ook eens op timing gecontroleerd worden, eens kijken of dat bij mij ook wat oplevert.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JaapW114 » 18 nov 2009, 20:50

SGT Peppers,

Lijkt mij wel, inmiddels is Govert daar ook handig in geworden.
Bij een W123 gaat het makkelijker en sneller dan bij een W115, al zeg ik dat niet graag natuurlijk.
Waarschijnlijk is het bij de W115 nooit nodig, hooguit eens in de 40 jaar!

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Wiebren240D » 18 nov 2009, 21:41

Hallo Jaap

volgende week als Govert er is ook maar even naar mijn brandstofpomp kijken die van mij rookt ook hoorde ik van mijn dochter die achter mij aan reed.
mischien gaat mijn 5 cylinder dan ook wel anders draaien.
zal mij benieuwen.
ik maak de onderste moer wel even los en vast mischien een lange sleutel voor maaken kijk wel even.

tot volgende week zaterdag
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor JaapW114 » 18 nov 2009, 22:26

Wiebren,

Ik weet niet wat voor pomp jij hebt, maar bij mij ging het wel toen we het voorwiel eenmaal verwijderd hadden.
Een stukje gereedschap kunnen we altijd nog ter plaatse aanpassen.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Wiebren240D » 18 nov 2009, 22:32

Jaap

zien we volgende week wel maar kijk hier eerst wel even wat ons te wachten staat

Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Govert » 19 nov 2009, 02:07

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Markparket » 19 nov 2009, 02:27

Ik heb vandaag een stukje achter Govert gereden.

Dat ding gaat als de brandweer. Lijkt wel een 300 DT;-)
Doet ie altijd al (Govert is ook trouw Nordschleife ganger), maar (dat had ik nog niet eens tegen Govert gezegd), volgens rookt hij veel minder!
Zeker des avonds valt rook bij een diesel extra op.
En ik heb geen pluim gezien.
Wat een verschil!
Markparket

Berichtdoor Wiebren240D » 19 nov 2009, 11:04

Hallo Govert

mijn MW pomp zit ook met 3 M8 moeren vast.
ik denk even bij de bosch dienst nieuwe rubbertjes en plaatjes halen.
maar dat zien we volgende week zaterdag wel

Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

VorigeVolgende