[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Een dagje sleutelen in Waarland : Techniek - 56

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 jan 2025, 09:26

Een dagje sleutelen in Waarland

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Markparket » 22 dec 2009, 01:38

Mooi teamwerk jongens!

'Zinvol geweld' bestaat dus;-)

Hoe stoken jullie het daar warm?
Met de standkachel uit de W114 van Jaap?
Markparket

Berichtdoor JaapW114 » 22 dec 2009, 10:25

Hallo Mark,

Ik moet de standkachel nog gaan installeren, maar heb er tijdelijk een Ford Courier bij gekocht, kan de Benz even helemaal onder handen genomen worden. Dan komt ook de standkachel erin. De kantine wordt door een soort Zibro Kamin op een graadje of 20 gehouden, de werkplaats is onverwarmd. Dus een dikke trui onder het overall en in beweging blijven. Ik werk altijd buiten, dus voor mij geen probleem. Mocht iemand het echt koud krijgen stuur ik de hond er even achteraan, wedden dat hij het warm krijgt! Maar in de werkplaats moet de dieselkachel ook nog geplaatst worden, ik zou twee weken vrij zijn, maar volgende week mag ik weer gaan werken, dus tijd tekort.

Jaap

JaapW114

Berichtdoor Roger » 22 dec 2009, 19:22

Mooie hond Jaap ;-)
Roger

Berichtdoor JaapW114 » 22 dec 2009, 22:58

Roger,

Weet je waarom ze dit een Pitbull noemen? Het ligt de hele dag te pitten, op de bank en het liefst zo dicht mogelijk tegen de kachel aan.

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/12/23 07:07
JaapW114

Berichtdoor Markparket » 24 dec 2009, 02:38

Ha Jaap,

Bij een graadje of 20 nog koud?
Terecht dat je ze even onder begeleiding van je hond wat laat sporten!!!!
Watjes!

Ik bedoelde eigenlijk die kachel die op je rechtervoorstoel stond;-)
Markparket

Berichtdoor Markparket » 24 dec 2009, 02:40

Markparket

Berichtdoor JaapW114 » 24 dec 2009, 09:41

Mark,

Deze had ik in de kerstvakantie in de werkplaats willen inbouwen, maar vanaf maandag mag ik weer aan het werk. Zoals ieder jaar word mijn vakantie ingekort door werkzaamheden die toch echt af moeten (volgens de uitvoerders). Maandag in Nederhorst den Berg 14 centerpennen en 200 stekken lassen in een damwand kuip. Deze moet maandag 4 januari vol beton gestort worden. Dinsdag en woensdag in Nieuwegein zware hoeklijnen ergens in of op lassen. Maar ieder uur een faktuur, dus dat maakt weer veel goed. Tegenwoordig mag je blij zijn dat je nog werk hebt, dus zeg ik geen nee als ik gebeld word.

Straks nog maar even aan de hobby, vanmiddag mag ik mee boodschappen doen voor de kerst, sommige mensen hebben altijd geluk!

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Govert » 28 dec 2009, 20:15

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:06
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JaapW114 » 28 dec 2009, 21:47

En het aller prettigste is nog, als ik zondag om een uurtje of 16.00 de schuur binnen kom om mijn spullen voor maandag te pakken, ik de auto van Govert zie staan. Binnengekomen heeft hij de radio al uit de oude Ford gehaald en is druk met de bedrading in de weer. Uiteraard speelt de radio weer. Dit was er nog eentje zonder stekkers, maar met kroonstenen. Ook kom je er dan achter dat Ford in de bestuurdersdeur een hoge tonen speakertje plaatst, maar in de passagiersdeur een dummy plaatst!Toch maar even naar de sloop een hoge tonen speakertje scoren. Verder nog een aantal Mercedes deuren die niet meer te reanimeren waren ontdaan an het chroom, de bediening en de ramen. Een deel blijft op voorraad want je weet maar nooit, de rest gaat naar de vuilstort en de oud ijzerboer. Soms moet je een beetje opruimen.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Camiel300TDT » 02 jan 2010, 23:34

Vandaag gewerkt aan de ABS van Jacobs auto. Sensor achter vervangen en sensor links voor vervangen. Omdat mijn auto ook ABS heeft heb ik de weerstanden bij mijn auto op alle drie de sensoren gemeten.

Linksvoor: 1306 Ohm, rechtsvoor 1286 Ohm, achter 860 Ohm.

De twee relais op de pomp getest: beiden schakelen goed( een dient voor het aansturen van de pomp, de ander voor de aansturing van drie magneet kleppen).
De pomp zelf ook getest: deze draait.

Naar mijn idee kan dan alleen de kast voor aansturing kapot zijn.

Verder uitstekende kroketten gegeten en overheerlijke appelflappen, bedankt Jaap!

Groet,

Camiel
Camiel300TDT

Berichtdoor JaapW114 » 03 jan 2010, 00:01

Camiel,

Voorlopig blijft de ABS van Jacob ons nog wel even bezig houden. Maar iedere keer komen we een stapje verder. Maar die kast voor de aansturing is toch uitgewisseld geweest met jouw kast of auto? Of mis ik nu iets?
Tussendoor nog even een blik geworpen onder een Volkswagen Golf 1,9 TDI. Deze mist een aantal versnellingen, toen het schakelen nog goed ging, was er een schurend geluid, klonk als metaal op metaal, intrappen van de koppeling en het geluid was weg. De koppeling werkt nu volgens mij nog goed, alleen het schakelen is minder. Maar ook kan de versnellingsbak niet met de hand direct op de versnellingsbak in de juiste versnelling gezet worden. Ook staat het motoroliepeil onder minimum niveau. Op het koppelingshuis zit een soort vuldop, nergens een oliepeilstok te vinden, als je deze open doet komt er een verbrande olie lucht uit, lijkt mij niet goed. Zo op het eerste gezicht lijkt er geen olie aftapplug onder bij de versnellingsbak te zitten. Weet iemand toevallig of de versnellingsbak samen met de motorolie doet. Heeft iemand ervaring met het niet kunnen gebruiken van een aantal versnellingen.
In dit geval gaat het om een Golf 1,9 TDI uit 1999. Laatste onderhoudsbeurt een half jaar geleden, bij 197.000 kilometer uitgevoerd, staat nu 213.000 kilometer op.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor SgtPeppers » 03 jan 2010, 00:19

Jaap, als ik mij niet vergis zit er toch echt een aftapplug onder op de bak, bijvullen zou wel eens aan de voorkant van de bak kunnen zitten, bij een leiding van de stuurbekrachtiging.

Het gaat zeker niet samen met de motorolie, in zo'n bak gaat iets van 75w90 olie o.i.d.

Is het geluid wat je hoort trouwens een soort geratel? Zo ja dan zou het de druklager van je koppeling kunnen zijn.

Motorolie zo snel mogelijk bijvullen lijkt mij…
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Camiel300TDT » 03 jan 2010, 11:43

We hebben inderdaad de kast uitgewisseld: de kast van Jaap ging in mijn auto. Mijn auto werkte toen niet met ABS: er ging geen indicatie lamp branden. En de ABS schakelde bij remmen niet in. Dat was makkelijk te testen: het sneeuwde toen al, dus hij had gewoon aan moeten slaan ( ik reed ongeveer 40 km/h, harder was niet verantwoord met die sneeuwval).

Overigens: de Mercedes Benz nummers op de kast waren verschillend, de Bosch nummers hetzelfde.

Groet,

Camiel
Camiel300TDT

Berichtdoor Camiel300TDT » 03 jan 2010, 12:08

Zonet in de werkplaats cd de volgende waarden voor de sensoren gevonden:

Links voor en rechts voor: tussen 0,9 en 2,2 kilo ohm

Achter: tussen 0,6 en 1,6 k ohm

Deze zijn bij Jacob dus in orde.

Camiel<br><br>Post edited by: Camiel300TDT, at: 2010/01/03 11:11
Camiel300TDT

Berichtdoor JaapW114 » 03 jan 2010, 12:52

@SGT Peppers,

Het geluid is geen geratel maar een schurend geluid. Heb een vraagbaak besteld, dan kijk ik wel even verder.
Fijn sleutelen aan zo'n dwarsgeplaatste voorwiel aangedreven motor!

@Camiel,

Dan zou Jacob dus aan een nieuwe besturingskast toe zijn.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor SgtPeppers » 03 jan 2010, 16:12

Ga je er volgende zaterdag mee bezig? Kom ik misschien wel eventjes langs, heb, als het kan, een klein lasklusje aan een Citroen AX (!).
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Leon » 03 jan 2010, 17:04

Leon

Berichtdoor JaapW114 » 03 jan 2010, 17:26

Niek,

Bedoel je de Golf? Als ik de vraagbaak en eventueel een andere versnellingsbak heb, zou dat wel de bedoeling zijn.
Jacob heeft volgens mij alleen een andere besturingskast nodig, dat is plug and p(l)ay (of pray in zijn geval).
Maar we zien je wel verschijnen.

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2010/01/04 22:03
JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 04 jan 2010, 23:03

Leon,

Dat zou inderdaad een optie zijn. Wellicht goedkoper dan een verse besturingskast. Mocht het dan nog niet werken kan de kast altijd nog vervangen worden.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor JantjeV8 » 05 jan 2010, 08:36

Ha Jaap, bij jullie gaat het prutswerk ook allemaal gewoon door, van het een weer in het ander mankement?
Gisteren reden we bijna elkaars spiegel er af op de A2, rond een uur of 3 ter hoogte van Culemborg. Kon je wat doen met dat weer? Ik zag veel bouwmaterieel stil staan.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek