[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Een dagje sleutelen in Waarland : Techniek - 7

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 04:37

Een dagje sleutelen in Waarland

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 30 apr 2008, 20:54

Hallo Michael,

Dus als ik het dashboard verwijder, moet ik de draden tegenkomen? Ik had al gezien dat ze van het lichtpunt naar links lopen en via de stijl naar beneden. Nu moet mijn dashboard er toch nog uit, andere kilometerteller plaatsen, mijn totale kilometerstand en dagteller lopen niet meer mee en het lampje achter de temperatuurmeter is stuk. Kan ik meteen eens kijken waarom mijn lampje van het reservedeel van de tank het niet meer doet. Volgens mij komt er via een glasvezelkabel ook licht op de schuiven van de kachel, die blijft ook erg donker. Dus kan ik alles mooi combineren.

groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/04/30 20:59
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Rob Holewijn » 30 apr 2008, 22:24

Ha die Jaap wat dacht je ik vraag het voor de zekerheid maar op beide forums hahahaha.
Die glasvezel draadjes zitten rechts in je klokken stel geschoven. Als je ze niet hebt, ik heb er nog een paar.
Heb je nu wel een goede km teller??
Rob Holewijn
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 30 apr 2008, 22:28

Hallo Rob,

Dat klopt, dit forum is toch iets aktiever. Ik heb nog een goede kilometerteller liggen.
Ik hoop deze week het dashboard te lichten , kan ik meteen zien of ik die kabeltjes heb.
Maar misschien is er wel een andere oorzaak dat ik geen verlichting bij de kachel bediening heb.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Rob Holewijn » 01 mei 2008, 13:38

Ze worden door een lampje verlicht dua dat kan inderdaat kapot zijn.
En anders hoor ik het wel.
Rob Holewijn
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 05 mei 2008, 17:56

Vandaag nog even aan de hobby geweest, mijn brandstofmeter is niet de meest betrouwbare, wil nog wel eens heen en weer slingeren en bij 1/4 aanduiding is de tank toch echt leeg. Dus toch maar even de kofferbak leeggehaald en de bedrading gecheckt, het draadje dat aan de "w" aansluiting zit is er zo slecht aan toe, dat het met de beste wil ter wereld geen stroom meer doorheen kan lopen. Tijdens het vastpakken breekt het spontaan af. Dus de soldeerbout ter hand genomen en weer een nieuwe stevige verbinding gemaakt. Wie weet waar deze "w" aansluiting voor is?

Post edited by: JaapW114, at: 2008/05/05 18:05<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/05/05 22:57

JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 05 mei 2008, 18:04

De vlotter meteen maar even schoongemaakt, zat er redelijke laag drab in. Hoop dat de aanduiding nu betrouwbaarder is. Dat slingeren is inmiddels over.
Verder zag ik ondanks de laag drab in de vlotter dat de tank er redelijk schoon uitzag, waar komt deze drab dan vandaan, of is dat in de loop der jaren verzamelt in de vlotter? Of is het toch wijsheid de tank maar eens helemaal te reinigen? Ook valt het mij op, de meter geeft 1/4 volle tank aan, maar als ik in de tank ga peilen zit er nog 1/3 in?

De auto zou origineel als W114 / 250 met een 78 liter tank geleverd zijn, maar nu staat er een 2 liter diesel in, die heeft een 65 liter tank heb ik begrepen. Weet iemand toevallig de afmetingen van deze tanks? Mijn dagteller doet het ook pas sinds zaterdag weer, en andere kilometerteller gemonteerd. Bij 1/4 gooide ik de tank altijd vol, dat was zo'n 50 liter erbij. Maar waarschijnlijk zat er dus nog ruim voldoende in. Ook het lampje van de reserve deed het niet. Het was dus altijd spannend of ik wel of niet rijdend thuis ging komen.

Eerlijkheids halve moet ik erbij vertellen dat mijn vriendin mij één keer heeft moeten redden met een jerrycan diesel, ik stond met een lege tank. Maar toen had ik de auto net. <br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/05/05 22:59

JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JantjeV8 » 06 mei 2008, 17:59

Jaap, ik kom effe terug op je G-wens.
Heb er zelf 1 in Oostenrijk gehaald. Hij was van een off-road trainer die hem echt mee de Alpen over stuurde. Hij heeft de OM617 5-cilinder waarop in 1985 de Turbo is bijgebouwd met de Getrag 5-bak.
De auto ziet er absoluut niet als nieuw uit, maar gewoon goed gebruikt en zeker geen wrak.

Ik, en met name nog mijn vrouw ook, zijn volledig verknocht aan dat ding, eerst wat sceptisch over het comfort e.d. maar het rijdt ronduit geweldig, en super overzicht op de weg, boven de 100 begint de herrie, rond de 100 per uur is super al loopt het ding 150 op de teller.
Bij gecombineerd snelweg/binnendoor gebruik loopt hij 1:9 zonder er al te flauw mee om te gaan.

Het is minder comfortabel als de 123, maar het gevoel wat zo'n beest je geeft vergoed dat weer volledig.
Echt een aanrader.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 06 mei 2008, 18:25

Jantje,

Dat is goed om te lezen. Ik heb onlangs in een lange uitvoering G gereden, maar zat met mijn benen tegen het stuur, dus het opbergvak onder de stoel zou iets verlaagd moeten worden.
Verder niets op aan te merken, je zit lekker hoog en dwingt toch wel een beetje respect af. Wel heb ik het idee dat ze vrij roestgevoelig zijn, deze kwam uit 1980.
Wil ook nog een keertej in een Nissan Patrol gaan rijden en dan kijk ik wel.
De Partol heeft qua uiterlijk wel mijn voorkeur.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JantjeV8 » 07 mei 2008, 07:27

Roestgevoelig klopt wel, zeker de 460 series tot 1989. Die zijn kurkdroog van binnen, er is nauwelijks wax of tectyl ingespoten. Toenertijd ging men ook nog niet echt met een "suv" kilometers rijden, ze reden de wijngaarden in, of de weilanden en door de bosgebieden, permanent in de modder dus eigenlijk en dat werkt ook niet mee.

Afhankelijk wat je uit wilt geven kun je een passende staat kiezen. Carroserie staat op het chassis dus die 'mag' voor keuring zelfs behoorlijk rot zijn. Kijk bij het chassis heel goed bij de achterveren dat die goed zijn en dat de veerschotels in orde zijn. Het zijn weliswaar los verkrijgbare onderdelen die je er gewoon zelf tussen kunt lassen, maar is een behoorlijk karwei.

Patrol is wat 'dikker' om te zien, maar heb je een w460 G met spatbordverbreders van de latere w463 staat er toch ook een knappe bak.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 07 mei 2008, 08:15

Dat van de achterveren is een goede tip. Ik weet trouwens niet hoe gevoelig de Patrol voor roest is, zal ook wel weer tegenvallen.

Verder hoor je over de G dat ze wat problemen met de versnellingsbak hebben, zouden niet echt heel erg degelijk zijn. Die ik kan kopen uit 1980, waarbij de motor vervangen is door een vrij recente 2,5 liter, 5 cilinder,turbo diesel met een zogenaamde "defentie bak" eronder. Die zouden sterker zijn, maar moeilijker aan onderdelen te komen zijn. Ook zit bij deze bak de eerste en tweede versnelling omgedraaid, dus 1 naar achter en 2 naar voren, de rest is wel normaal.

Jaap
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JantjeV8 » 07 mei 2008, 13:25

Men zegt inderdaad dat de 5-bakken vanaf ca. 2,5 tot 3 ton problemen op gaan leveren. Ze springen dan uit de 1e versnelling en in de 5e gang begint het lager te gieren.
De 4-bakken zijn onverwoestbaar.
Overigens zijn het gewoon weer dezelfde Getrag en ZF-bakken die ook in de W123 zijn verwerkt. Het verschil zit hem met name in de lagering en dikte van de in en uitgaande assen. Die moeten de motorvermogens/koppel kunnen verwerken. Die componenten zijn zelfs van de ene in de andere bak uitwisselbaar met wat puzzelwerk.
Anderzijds is zo'n versnellingsbakkie ook best te reviseren als je wat handig bent, om maar niet te spreken over hoeveel aanbod van onderdelen in Nederland en Duitsland zelf al voorhanden is, en eigenlijk niet eens duur. AL zou je iets mee maken, stil hoef je nooit lang te staan.

Wat ook leuk is:
Koop een oud wrak voor het chassis met een belastingvrij bouwjaar, koop in Duitsland een nieuwe/jonge G eventueel met schade, voer hem niet in maar bouw hem helemaal over op je belastingvrije chassis en voila, een 25 jaar oude G met een 400cdi motor en modern interieur. Hij hoeft dan alleen apk gekeurd te worden. Natuurlijk praat je nog steeds over een behoorlijk kostbare auto, maar je bespaart de BPM en de BTW.

Anderzijds kun je zeggen:
Ik koop nu lekkeer en G, rijd er eens een mooie poos mee en tegen de tijd dat er weer wat financien voorhanden zijn zoeken we een mooie roestvrije carroserie die je helemaal in orde maakt en uitwisselt. Dat kan ook met het interieur, de oude zijn wat kaal, eenvoudige maar degelijk stoffen, deurranden niet bekleed e.d. De modernere carroserieen zijn veel mooier aangekleed en is gewoon uitwisselbaar, tot verwarmde lederen stoelen toe. Alleen het dashbord vraagt wat verbouwingswerk om passend te maken.

Mogelijkheden te over, en eigenlijk voor elke portemonnee is er wel wat in beschikbaar.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 07 mei 2008, 15:32

Tja, nu lijkt de G toch weer aantrekkelijker te worden. Werd net gebelt voor een lasklus voor twee weken in Delfzijl ergens in de middle of nowhere, dan is een terreinwagen toch wel handig. Rij nu met de W114 vol gereedschap en waarschijnlijk een lasdiesel erachter weer ergens over de rijplaten en door de prut heen. Ik hoef zeker geen leren en verwarmde stoelen, een terreinwagen moet Spartaans zijn. althans dat is mijn mening. Had een collega die had nog een Toyota Landcruiser van begin '80', echt nog zo'n vierkant hok, niks geen afwerking erin, dat vind ik mooi. Comfort nul, maar lompsterk. Mijn W114 ziet er qua plaatwerk niet uit, maar de bodem, schutbord, kokerbalken en wielkasten zijn hard (komt uit California en is pas sind 2001 in Nederland), interieur vergaan door de zon en de hitte, maar technische een prima onderhouden auto en oerbetrouwbaar. Daar ga ik voor.

Jaap
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Wiebren240D » 22 jun 2008, 00:19

Hallo Allemal

het was weer gezellig vandaag in Waarland bij Jaap

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 22 jun 2008, 22:35

Wiebren,

Zeg dat wel. Even een interieurtje overzetten, loop ik tegen een rechtop staande IPE van 2 meter lengte aan valt om, precies op mijn tenen, gelukkig liggen de werkschoenen met stalen neuzen nog in de kofferbak. Heb de dag met bonkende en bloedende tenen volgemaakt. Peter en Wiebren hebben de zaak even verbonden. Gelukkig hebben Peter200 en Wiebren het interieur nog kunnen plaatsen. Zonder bestuurdersstoel rijdt het een beetje lastig.
Een interieur van een W116 past in een W114, als je de geleiders van de stoelen overzet. Nu merk ik pas hoe beroerd mijn stoelen eigenlijk zaten.

Thuis gekomen, eindelijk mijn schoenen uit, zit mijn sok helemaal met bloed aan mijn voet geplakt. Ik heb er weinig verstand van maar vrees dat ik afscheid moet nemen van mijn teennagel, hele nagelbed ligt er los naast en de hele onderkant van de teen is gewoon opengescheurd (volgens mijn vriendin moet ik afscheid nemen van mijn teen, maar ik ben een optimist). Dus eerst maar in het soda de zaak ontsmetten. Mijn vriendin heeft alles weer verbonden. Nu 24 uur later strompel ik weer in de rondte. Maar het leven van een zelfstandige gaat niet over rozen, dus we gaan morgen weer gewoon aan het werk! Dus mocht je een interieur gaan vervangen, denk om je tenen!

Jaap
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor peter200 » 22 jun 2008, 22:38

Ik kan dat alleen maar beamen Wiebren

Groet Peter
peter200
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor éénopzeven » 01 aug 2008, 23:32

Ik zie dat mijn verslag eigenlijk hier hoort te staan.., ik had het in een kleppenstel-topic geplaatst.

Bij deze dus het verslag van een dagje Waarland op 1 juni 2008.


Gisteren naar Waarland gereden.
Na vier maanden uitstel eindelijk eens een dag de tijd om mijn kleppen te controleren op al dan niet de juiste speling.
Aangezien ik dit nog nooit gedaan had vond ik het veiliger om dit met eventuele begeleiding van Wiebren en Jaap te doen. Iedereen beweerd dat het een 'makkie' is maar zonder de Hazetsleutel en telefoontang is het lastig kleppen stellen en een dergelijk klusje moet je bij voorkeur in een comfortabele omgeving doen.
Precies wat de sleutelplek van Jaap te bieden heeft.., geen zeeën van ruimte voor veel auto's maar verder beter dan prima.
Na een rit van ruim 60 kilometer was het blok natuurlijk veel te heet om aan te werken. In de tussentijd wat nader kennis gemaakt.., eigenlijk was dat de rode draad van de dag.., zo bleek later.
Na ongeveer anderhalf uur was het blok redelijk afgekoeld en na eerst alle - niet orginele - kabels met knijpers te hebben gemarkeerd kon het deksel er af.
Dat viel niet tegen.., redelijk schoon.., een beetje aanslag aan de uitlaatkant wat volgens Wiebren door korte ritjes veroorzaakt wordt.
Kleppen controleren.., bijna alles precies goed.., op één na.., uitlaat en 0,05 mm te ruim.
Dat hoopte en verwachtte ik al een beetje want de M110 loopt prima en blijkt al vier maanden buitengewoon betrouwbaar.., ook de bijna 1 op 8 gemiddeld zegt wel iets met relatief veel stads kilometers.
Inmiddels was het al lunchtijd. Omdat ik nogal overdadig ontbeten had kon de maaltijd me nog niet echt boeien maar ben voor de gezelligheid even aangeschoven met een kop koffie.
Terug op de werkvloer alle kleppen nogmaals nagelopen, een nieuwe pakking geplaatst, randen gereinigd en begonnen aan het monteren van het deksel.
Door de vele terloopse gesprekken was het inmiddels tijd voor appeltaart die ik, inmiddels wat hongerig geworden, niet voorbij liet gaan.
Na een half uur ervaringen uitwisselen alles afgebouwd.., controleren of alles op z'n plaats zit en.., starten. Motor loopt onmiddellijk maar niet zoals het hoort en zeker niet zoals het was.
" Hij loopt op vijf poten" roept Wiebren die aan de injectoren van Jaap's tot 200D omgebouwde 250 staat te werken.
Alles nalopen.., kabels controleren en nogmaals proberen.., geen verbeteringen waar te nemen.
Kabels aan een nadere inspectie onderworpen en geconcludeerd dat de 'Eurocables' aan vervanging toe zijn.
Maar hij deed het op de heenreis toch prima..!
Door steeds een kabel niet te verbinden met één van de zes cylinders geprobeerd te achterhalen welke de 'mankepoot' zou kunnen zijn. Daar werden we niet veel wijzer van.
Bougies er één voor één uit en op vonken gecontroleerd.., dik in orde.
Toen begon ik hevig te twijfelen:
Heb ik me vergist met die ene klep? 0,10 in plaats van 0,25?
Moet alles weer uit elkaar? Frustratie..!
Heb ik toch een vergissing gemaakt met het terugplaatsen van de kabels? Maar die knijpers zaten er toch niet voor...
Na een zweetaanval en uit het lood geslagen het Haynes boek erbij gepakt en één voor één aan de hand van een schema de positie van de kabels gecontroleerd. Dat kostte nogal wat tijd want ik ben niet zo'n technicus en Jaap, die inmiddels een bijzonder behulpzaam medestander was geworden, is een diesel-man.
Hé.., vier en vijf zijn verwisseld.., ongelofelijk..!
Vier en vijf verwisseld.., starten en.., BINGO..!
Alles weer peppi nappi..!

Sommige mensen schijnen kleppen in een half tot één uur te kunnen stellen.., ik ben er zelfs één tegengekomen die het in twintig minuten beweerd te kunnen.., geloof ze niet.., kleppen stellen duurt minstens zeven uur.
Opgelucht nog even nagepraat met Jaap, de boel opgeruimd en rond zes uur weer vertrokken.

Jaap en Wiebren.., bedankt voor de kennis.., de behulpzaamheid, het gebruik van gereedschap, de gastvrijheid en geduld.

De sleutelplek in Waarland is een aanrader!

Groeten..,

éénopzeven
éénopzeven
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Wiebren240D » 02 aug 2008, 18:41

Hallo Daar

het is en blijft altijd gezellig in Waarland.

en dan help je die en dan weer een ander.

maar ik denk dat je toch maar een keer bougie kabels gaat maaken die de gooie maat hebben.
gewoon kabel koopen en zelf maaken is mij wel geleerd hoe dat moet.
is niet zo moeilijk alleen een kleine investeering in de benodigt heden.

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Remigius » 02 aug 2008, 18:55

Mijn grote vraag is..wanneer is er weer een sleuteldag. Zou toch graag wel eens wat kenner(s) onder mijn motorkap en rondom willen hebben die tips/adviezen etc kunnen geven wat nu prioriteit heeft bij mijn wagen en wat niet (minder).

Klinkt in elk geval gezellig die 'sleuteldagen' . Koffie, roken, taart..:-)

Groeten,
Remy
Remigius
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Wiebren240D » 02 aug 2008, 22:48

Hallo Remy

je mag zelf ook wat op pooten zetten als het binnen de 100 km van Sneek is kom ik wel langs.

groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Remigius » 03 aug 2008, 09:37

Hoi Wiebren,

Ik ben er nog nooit op een geweest. HEb zelf ook geen garage en weet eigenlijk niet wat er benodigd is? Ik ken in ALmere wel 1 Doe-het-zelf garage en een hele grote (waar men ook kan spuiten/lassen etc) in Amsterdam Noord. Zijn beide commerciele bedrijven, dus moet er geld op tafel en wellicht rekening houden met opening en sluitingstijden etc..plus..zijn beide meer dan 100km van Sneek af?

Groet,
Remy
Remigius
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron