[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Een dagje sleutelen in Waarland : Techniek - 20

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 jan 2025, 16:09

Een dagje sleutelen in Waarland

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Wiebren240D » 02 jan 2009, 20:00

Hallo Allemaal

het was weer gezellig in Waarland niet echt druk.
maar Peter zijn kleppen staan weer goed was wel nodig na ruim een half jaar.

en die ouwe W114 van Jaap ook maar even gedaan dat was ook geen overbodige luxe stonden ook een aantal inlaat en uitlaat kleppen dicht.

ze zullen het wel merken bij de pomp en de trekkracht is ook toegenomen dat weet ik wel zeker.

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 02 jan 2009, 20:34

Niet alleen Mercedessen dit keer, samen met Govert bezig met een Peugeot Partner met schade aan de kleppen, distributieriem klem gezeten, bout van looprol afgebroken.
Gelukkig ligt de motor er dwars in, dus je kan eigenlijk nergens bij!


Jaap
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Govert » 02 jan 2009, 22:12

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:17

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 02 jan 2009, 22:24

Govert,

Volgens mij is dit ook de enige Peugeot Partner met plastic wielbouten waarbij je dop 22 nodig hebt (en een nieuwe wieldop!!).


Jaap
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Govert » 03 jan 2009, 22:51

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:19

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Govert » 03 jan 2009, 22:52

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:19

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Paul Snip » 04 jan 2009, 12:01

Govert: Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je overweegt je te laten omscholen tot automonteur...

Wat die wieldoppen met plastic (nep)moeren betreft, schaam je maar niet, dat is zelfs automonteurs overkomen. Wel lachen zoiets...<br><br>Post edited by: paul snip, at: 2009/01/04 11:02
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 04 jan 2009, 12:07

Ja, dat was de eerste aktie van Govert nadat ik hem gevraagd had om mij te willen helpen met de Peugeot. Ik dacht nog dat begint lekker!
Maar Goverts inbreng was van onschatbare waarde en samen zullen we volgend weekend tot een goed resultaat komen, verwacht ik.

Jaap
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Markparket » 05 jan 2009, 00:57

Hahaha Jaap/Govert!

Mooie actie!

En een leuke anecdote voor het nieuw te verschijnen boek "de wondere wereld van de leerling monteur"...

Met Peugeot voel je je lekkerder;-)
Markparket
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 06 jan 2009, 00:02

Mark,

Wat we ondertussen allemaal al langs hebben zien komen in Waarland, daar zou je een boek mee kunnen vullen. Hierbij bedoel ik geen bloopers, maar gewoon de persoon en zijn Benz.
Iedere keer als er een nieuw gezicht langskomt, gaan er onder het genot van koffie en gebak de meeste fantastische verhalen over tafel.


Jaap
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JantjeV8 » 06 jan 2009, 09:16

Govert schrijft dat er problemen zijn om het ding op tijd gezet te krijgen. Ik neem aan dat de kop nieuwe kleppen heeft gekregen en dus weer gemonteerd is?
Is dit ook die auto die voortaan met een ingeslagen bitje door het leven moet???
Kijk eens of de riemwielen niet precies een halve slag omgekeerd op de assen gemonteerd kan worden. Je kunt je vaak zo maar vergissen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Govert » 06 jan 2009, 12:22

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:20
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JantjeV8 » 06 jan 2009, 13:57

Ik neem aan dat je de nokkenassen in het 2e deel van je verhaal bedoeld. Het is dus geen diesel maar een benzine motor?
BDP of ODP kun je nu checken, kop ligt er af dus weet je zo wat z'n stand is als de merktekens op de krukas overeenkomen.
Zet je op die stand ook de nokkenassen er in, maakt het verder niet uit of hij op ontsteken of op uitlaat staat, de stand van de nokkenas ten opzichte van de krukas is dan altijd goed.
Omdat het geen diesel is heb je niks met pomptiming te maken.
Electronische ontsteking regelt zich daarna (doorgaans) zelf in. De sensoren meten de stand van de krukas en de nokkenas. ALs je de auto daarna start zal hij eerst even beroerd lopen, als de computer dan zijn rekenwerk heeft verricht, spuit hij op het juiste moment de juiste cilinder in en geeft op dezelfde wijze zijn vonk op de juiste tijd op de juiste plek af.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 06 jan 2009, 21:57

Deze motor gaat eruit en er komt een ruilblok in. De cilinderkop revisie wordt duurder dan een ruilblok. Heb dan ook een aantal andere delen, zoals tandwiel van de nokkenas aan de inlaatzijde, komplete beschermkast van het distributie gebeuren en de looprol niet nodig. De spanrol en waterpomp zijn net nieuw, die kunnen we overzetten alleen een nieuwe distributieriem halen en een dag sleutelen. Hopelijk kunnen er binnenkort weer echte auto's naar binnen. Staat nu twee weken een Peugeot Partner precies midden in de schuur. Maar ja het blijft de auto van mijn vriendin (de Generaal), dus in voor- en tegenspoed!

Jaap
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Jacob » 06 jan 2009, 22:11

Wat een ruk verhaal zeg denk je even een snaar te vervangen krijg je dit op je dak!
Heb je veel werk gehad om een andere motor te vinden of heb je dit via de bevriende peugot monteur geregeld?
Sterkte nog even dan maar want volgens mij worden de peugot monteurs aangenomen op kennis en lengte als ik zo de motor ruimte zag.

Jacob.
Jacob
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 06 jan 2009, 22:28

Jacob,

Dat klopt denk ik wel en op kennis, volgens hem was het een 8 klepper en geen 16 klepper, ook gaan de uitlaatkleppen nooit stuk, bij deze wel, alle acht krom en hoe! Maar bij een dwars geplaatste motor is de beschikbare ruimte klein, zeker als je de machinekamer van een Benz gewend bent.

Inderdaad, we hebben de distributieriem vervangen, na twee dagen brak de bout waar de looprol over heen draait, dus distributieriem komt slap te hangen en de zuigers beuken fijn tegen de kleppen, die mietjes kunnen natuurlijk nergens tegen en gaan meteen kom staan.

Al met al, een aantal dagen verder, weer een hoop geld armer en nog steeds staat dat ding voor mijn voeten. Gelukkig blijkt Govert een zeer goede medestrijder te zijn die het hoofd koel houdt en goed strijd levert tegen de Peugeot .

Jaap
JaapW114
 


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Citrobenz » 07 jan 2009, 15:57

Vraag is natuurlijk waarom die bout afgebroken is.

Heeft de distributieriem niet te strak gestaan? Volgens mij moet die spanrol met een gewichtje op de juiste spanning gezet worden.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar vraag het wel even na voordat het bij de volgende riem weer gebeurt.

succes er mee
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Govert » 07 jan 2009, 17:07

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:24
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor Citrobenz » 07 jan 2009, 17:25

Ja dat van een andere motor las ik, vandaar dat ik het even meld.
Want daar moest nog wel een nieuwe distributieriem om als ik het goed gelezen heb
Toch vreemd dat zo'n bout af breekt, toeval?
In ieder geval erg vervelend.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 07 jan 2009, 18:29

Hallo,

Het motorrevisie bedrijf leeft goed van jullie raden het al, distributie schades, in meest voorkomende volgorde, Opel, Renault en Peugeot! Het afbreken van de bout komt niet heel vaak voor, maar regelmatig. Nog vaker komt het bij Peugeot voor dat die lullige kleine boutjes waar de deksel van de beschermkap van de distributie behuizing mee vast zit niet meer los willen, dan moet de hele beschermkap met geweld gesloopt worden en kan je een tang op het boutje zetten en een nieuwe beschermkap kopen.

Riem zat net zoals Govert beschrijft exact conform Peugeot instructie gemonteerd. Maar de ruilmotor is ook aan een nieuwe distributieriem toe, 120 dkm of 5 jaar. We gaan het gewoon weer proberen, Marktplaats staat vol met ruilmotoren, voor het geval het weer fout gaat!

Heb nu een hele komplete motor, alleen de dynamo mist, voor 400,- euro, bouwjaar 2002 en 111dkm aantoonbaar, is wel geld maar valt mij eigenlijk nog mee.

Jaap
JaapW114
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten