door Paul Snip » 04 okt 2008, 23:36
Een feest van herkenning dit, voor mij.
Ten eerste fiets ik ook nog op de fiets van mijn opa. Een gazelle. Ook oud, maar recenter dan die van jou, Govert. Geen idee of deze nog bij Gazelle in de boeken staat...De Duitsers zijn 'm in 40-45 vergeten mee te nemen in ieder geval, net als jouw Fongers, haha...
Die Zwarte Benz met die witte sport-strepen heb ik een paar keer als pechgeval gehad. Er rijden een soort van (eeuwige)studenten in. De staat van onderhoud is niet al te best. Vandaar de frequente pechgevallen, waarschijnlijk.
De Fongers fabriek bestaat niet geheel meer, hoor. Wat jij gezien hebt is denk ik voornamelijk het kantoorgebouw. Op het terrein van de Fongersfabriek staan nu een soort van appartementen. Hierin wonen soms ook de meest kleurrijke figuren. Veel tijdelijke bewoning door studenten en bijvoorbeeld buitenlandse werknemers. Dit terrein heet overigens nog gewoon de Fongersplaats.
De Fongersfabriek had zo'n belangrijke invloed in de stad, dat de wijk aan de overkant van de Hereweg speciaal gebouwd is voor de fabrieksarbeiders. Hier zijn een aantal straten met heel oude, kleine, arbeiderswoningkjes. Tegenwoordig wonen hier veel alleenstaande vrouwen. Ook weer interessant om te weten, hahaha... Wel een sfeervol buurtje in ieder geval.
Als je weer een keer op audientie in het Noorden gaat, willen we je graag ontvangen met een kop koffie!!!