De Reis:
We begonnen de reis op 20 juli om 14:30. Met in mijn achterbak diverse vloeistoffen voor mijn eerste levensbehoeften en alle bagage van de familie. De buurman van AHK maakte zich nog zorgen om mijn ietwat doorgezakte heupen, maar zodra de motor wordt gestart spreek ik mijn niveauregeling aan en komt mijn kont keurig omhoog naar de ideale rijhouding, wat een prachtig systeem is dit toch. De ogen van de buurman vallen bijna uit hun kassen als hij ziet waartoe zo’n oude dame nog allemaal in staat is. Dan gaat de airco aan, ... geen koude lucht … een lichte paniek breekt uit in de auto. Gelukkig blijkt al gauw dat alleen stand 2 van de ventilator is bezweken, nou dan maar op standje 3 naar Spanje. Al gauw daalt de temperatuur en stijgt de stemming in de auto. In Nederland en België komen we in een paar kleinere files, de temperatuur van mijn motor stijgt naar maximaal 100 graden maar blijft dan mooi stabiel. Als het verkeer weer gaat rijden zakt de temperatuur weer mooi terug naar zo’n 90 graden.
Gedurende de nacht voel ik me op de snelweg als een vis in het water. Met een snelheid van zo rond de 130 Km/Hr loopt mijn motor als een zonnetje. Om de andere tankbeurt controleert AHK mijn olieniveau’s, maar bijvullen is (nog) niet nodig.
- Even een pauze (tanken en controleren)
- oude dame (3).JPG (208.35 KiB)
Bij het passeren van de uitlopers van de Pyreneeën wordt ik soms wel even op de proef gesteld. Met 5 passagiers en een bak vol bagage heb ik met sommige hellingen wel wat moeite en zakt mijn snelheid soms wel wat terug, maar AHK hoeft de ‘S’ stand van mijn automaat slechts 1 keer aan te spreken. Ook dan blijkt (tot opluchting van AHK) weer eens de grondigheid van mijn fabrikanten. Zonder enige hapering schakel ik terug en kan ik de snelheid goed vasthouden.
Als ik er zo’n 15 uur onafgebroken op heb zitten, blijkt bij een controle van AHK dat het olieniveau van mijn niveauregeling op het minimum te staan. Ik verlies links achter wat olie uit mijn hydrodemper. Het verbruik is nu wel wat hoger met al die bagage, maar is nog altijd onder het toegestane 0,4 ltr/10.000Km, dus even bijvullen en weer doorgaan.
- En daar gaan we weer!
- oude dame.JPG (88.12 KiB)
Om 09:00 komen we aan op de plaatst van bestemming, nog 1 keer wordt de ‘S’ stand aangesproken om de laatste steile helling naar de woonwijk waar ons huis staat te beklimmen en dan kan ik van mijn welverdiende rust genieten.
- So far so good!
- oude dame (2).JPG (314.78 KiB)
SO FAR SO GOOD!!!
Many years I thought I owned a car....
Now I know I do