[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Een schokkende auto : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:46

Een schokkende auto

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Een schokkende auto

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 26 dec 2009, 17:57

Hallo allemaal,

Deze vraag gaat niet over een W123 maar over een W201...(mijn pekelbak)
Heb deze vraag al eens op het W201 forum gesteld maar een duidelijk antwoord nog nooit gekregen. Ook niet als ik het vroeg bij de Mercedesdealer. Dus vandaar dat ik mijn vraag maar eens stel op dit forum, misschien is hier iemand die het antwoordt wel weet..

Mijn W201 op benzine 2.0, 280dkm bwj 1987 heeft het volgende probleem:
Als ik rij dan stoot hij altijd een beetje, niet tijdens het schakelen, maar tijdens het constant rijden, bij langzaam optrekken en bij gas los. Zodra ik de koppeling intrap is het weg.
Dit probleem heb ik persoonlijk al bij meerdere (iig 4) W201`s gehad zowel op benzine als op diesel.

Tot nu toe gedaan:
bougies, kabels, verdeler, rotor en hardyschijven vervangen.

Het probleem lijkt me niet motorisch omdat hij het ook doet bij gas los en omdat ik het probleem ook heb gehad bij dieseluitvoeringen.

Wie o wie kan mij de oplossing bieden?

Vriendelijke groet,

Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg
 


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor MBvO » 26 dec 2009, 22:52

Hoi, aangezien het weg is als je de koppeling intrapt, zou ik denken dat je het in de koppeling of in de aandrijflijn moet zoeken. Als de motor verder goed loopt zal daar het probleem niet zitten, of het zou al de brandstoftoevoer moeten zijn. Hardyschijven zijn vervangen. Zijn je steekassen goed? Geen speling axiaal/radiaal? Koppeling goed? De dikte van de plaat kun je in ieder geval bij de W123 makkelijk meten met een speciaal tooltje, staat hier wel ergens op de site. Good luck.
MBvO
 


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 26 dec 2009, 22:54

Ik kan niet meer speling ontdekken in de aandrijflijn als bij mijn W123 en die stoot niet. Wat zou de dikte van de koppelingsplaat er mee van doen kunnen hebben dan?

Groet Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg
 


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor JantjeV8 » 26 dec 2009, 22:59

HAllo Rupsjeveelvraat:
Bedoel je niet het beroemde/beruchte Bonanza effect?
Gas geven is wat hangen in de gas, gas los is hangen in het uitdrijven.
Je hebt het over de lichtste motoren van de W201 serie, denk ik. Die hadden te weinig vermogen om ineens door te trekken. Ook werkt de gasgevelarij bij Mercedes met min of meer een vertraging, een MB blok krijg je niet fel hoog in toeren gegooid zal ik maar zeggen. Dat verlengt wel de levensduur, maar zorgde ook hoongelach bij de Beierse concurrent.
Een spelingsvrije aandrijflijn en gezonde motor voorkomt veel. Met je rijgedrag kun je ook veel opvangen, niet te flauw in toeren rijden dus in het hoge koppelgebied van de motor.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 26 dec 2009, 23:10

Hij schokt ook als ik 100 km per uur rij. Bij een beetje fanatiek optrekken doet tie het niet, het wordt erger als je de auto rijdt volgens het "nieuwe" rijden... Het is de welbekende 2.0 liter motor met 105 pk`tjes, lijkt me toch wel voldoende voor een 1145 kg wegende auto. Mijn W123 diesel 2 liter schokt ook niet.. en dat is nog veel minder vermogen. Nu je het over de Beierse concurrent hebt, oftewel de BoerenMestWagen, ik heb zo`n ding gehad (schaam schaam) en die deed precies hetzelfde..

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg
 


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor 300TD W123 » 26 dec 2009, 23:22

Hallo

Heb je misschien een zenuwachtig voetje?? :) of vierkante wielen :)

Als n wagen lange tijd heeft stilgestaan wil er nog wel eens een platte kant aan de wielen komen. sommigen voelen dit meer als anderen.

Groet Mark
300TD W123
 


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 26 dec 2009, 23:34

Mijn voet is eigenlijk heel evenwichtig, vol in of uit, twee standjes whahaha.
Auto rijdt dagelijks hoor, dus die vierkante wieltjes lijken me niet.

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg
 


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor Renzo » 28 dec 2009, 13:24

Hallo, ik vind de symptomen wel iets weg hebben van versleten motorsteunen,Is maar een idee,je zou er eens naar kunnen kijken of deze niet te veel speling hebben,probeer het eens door de auto in de eerste versnelling te zetten en dan de auto naar voren en naar achter te bewegen(niet op contact) om zo de speling te controleren.

Groetjes Rens
Renzo
 


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 28 dec 2009, 17:50

Hoi Rens,

Motorsteunen heb ik idd al eens eerder gehoord. Maar hoeveel mag een benzinemotor "schudden"?? Ik heb eigenlijk alleen ervaring met diesel en die liggen zowiezo wel wat te "stampen" in het vooronder...

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg
 


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor Renzo » 28 dec 2009, 21:19

Hallo Jeroen, een ingoede staat verkerende en goed afgestelde benzinemotor hoort toch vrij stil te liggen.
Renzo
 


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor JantjeV8 » 29 dec 2009, 00:03

Bij gewone snelheden mag een motor niet schudden. Doet ie dat wel, dan heeft het totaal niets met de motorsteunen te maken. Motorsteunen zijn versleten als het blok te ver kantelt tijdens stevig gas geven en dan doorbonkt.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor JantjeV8 » 29 dec 2009, 00:04

Bij gewone snelheden mag een motor niet schudden. Doet ie dat wel, dan heeft het totaal niets met de motorsteunen te maken. Motorsteunen zijn versleten als het blok te ver kantelt tijdens stevig gas geven en dan doorbonkt.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Een schokkende auto

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 29 dec 2009, 00:56

Als hij stationair draait dan ligt de motor mooi stil in de auto. Als ik dan (met de hand) een flinke straal gas geef dan schudt hij wel flink heen en weer. (niet zoals met mijn dieseltje, die beweegt dan praktisch niet). Tijdens het rijden kan ik dit niet zien.....haha.

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten

cron