Ondertussen veel bezig geweest met de nieuwe 500SE en de 220D/8 doet gewoon netjes zijn werk
Wel zat ik al een tijdje te dubben over een 3e remlicht. Een bekende van me is al 2x van achteren aangereden in zijn W114. tegenwoordig hebben alle autoś een 3e remlicht en ben ik soms bang dat de 2 remlichten van de W115 wat in het niet vallen.
Ik overweeg een 3e remlicht onder aan de binnenkant van de achterruit te plaatsen. Wel moeten er dan weer kabels getrokken worden en weggewerkt.
Nu zit er wel al een Hella Mistlamp achterop. Daar zit een 35W BA20s lamp in die wel wat veel stroom trekt om gewoon bij de remlichten te schakelen. Nu vond ik laatst een leverancier die deze lampen in LED levert. Ik heb er dus eentje besteld. De lamp heeft een vermogen van 2,6W wat beduidend minder is dan de oude 35W lamp. Ik heb deze nu als proef maar op de remlichten aangesloten.
Het licht door de Hella lamp is met de felle witte LED wel wat geler dan de remlichten.
Wat zeker wel opvalt is dat de LED een fractie van een seconde eerder oplicht dan de gloeilamp-remlichten. Dat kan ook alweer een voordeel zijn in kritieke situaties.
Ik heb ook pogingen gewaagd de overige achterlampjes door LED te vervangen. De rode LED-remlichten zijn wel fel maar toch net wat minder licht dan de standaard 21W lampjes. Dus uiteindelijk de gloeilampjes teruggeplaatst voor de remlichten. Wel de achterlichten vervangen door warmwitte LED. Op de eerste foto aan de linkerkant LED achterlicht (warmwit) en LEd Remlicht (rood).
- links achterlicht (warmwit) en remlicht (Rood) LED, rechts standaard gloeilampen (10 W en 21 W)
- linksLED rem en licht.jpg (783.39 KiB)
- LEDs in de lichtunit (ditmaal wel ook aan de rechterkant)
- LEDremenlicht.jpg (692.74 KiB)
- BA20s LEd lamp fel wit
- led misr BA.JPG (88.45 KiB)
- 3eremlichtw115.JPG (117.28 KiB)
- led donker.jpg (359.54 KiB)
- IMG_2054.jpg (646.05 KiB)