MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:31

electrische antenne aansluiten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

electrische antenne aansluiten

Berichtdoor 280E grijs » 24 feb 2008, 18:27

Hallo ff een vraag. Heb van mijn buurman een mooie Blaupunkt Frankfurt radio incl. plug voor mijn ipod gekregen. Helaas krijg ik het nog niet voor elkaar om mijn elektrische antenne ook weer te laten doen. Waar moet ik de aansluiting vandaan halen die op het aut.ant. stekkertje moet. Bij mijn vorige radio was dit één stekker, de rode op de foto. Wie kan mijn verder helpen zie foto. Alvast bedankt Leon <br><br>Post edited by: 280E grijs, at: 2008/02/24 17:29

280E grijs

Re:electrische antenne aansluiten

Berichtdoor RenK » 24 feb 2008, 21:09

He Leon,

Elektrische antenne is eigenlijk heel eenvoudig.
ding vraag twee dingen : Constante 12 volt toevoer en 12volt als de radio aan is, anders is die 0 volt. En natuurlijk een goed massa aan het chassis. Je hebt dus 2 draden van je antenne tot bij je radio.
Meet op je radio welk pennetje 12 volt geeft als hij aanstaat en 0 volt als hij uitstaat, dat is dus je electr.antenne draad.
Degene die 12 volt geeft als de radio aan of uit staat is dus je constante stroomdraad.
Je ziet simpeler kan het niet.
Is die aansluiting er helemaal niet zet dan een schakelaartje tussen je constante stroomdraad en de geschakelde draad van de antenne. Nu moet je alleen handmatig dus je antenne in en uitdoen.

Succes
Kees
RenK

Berichtdoor 280E grijs » 24 feb 2008, 21:29

Hallo Kees,

bedank, we gaan het proberen.
280E grijs

Berichtdoor 280E grijs » 25 feb 2008, 17:02

antenne en radio doen het nu, alleen stoort de radio ontzettend. Iemand enig idee waar dit van daan komt en een eventule oplossing?
280E grijs

Berichtdoor RenK » 27 feb 2008, 17:28

Hoi,

Onze oude jongens zijn nog niet zo goed ontstoort.
Wat doet de storing als je iets gas geeft?
Sneller patroontje of blijft gelijk ?
Als hij sneller gaat ( meestal een wat hogere toon) komt dit van je onsteking af. Er zit op de ouderwetstse contactpunten ook altijd een condensator overheen, heb je al electronische onsteking heeft dat geen nut. Dan kun je proberen om een condensator in de voedinglijn op te nemen. Dus zo dicht mogelijk bij de radio en dan tussen plus en min.
Vaak iets van 100p maar wel ca 100 volt type. Je kan ook dan nog in de voedingslijn een spoel zetten, dus draad knippen en er tussen zetten.
Als je dan de cond. voor de spoel zet en een cond achter de spoel heb je in principe een netfiltertje gemaakt. Vaak zijn die ook kant en klaar te koop, vraag eens bij een autoradioboer , nee geen halford oid dat zijn dozenschuivers. Een echte speciaalzaak hiervoor heeft vast wel een oplossing hiervoor. Controleer ook of je massa draad ( de min dus) goed is aangesloten en vertrouw niet op aarding via de antenne kabel. Zit er ergens roest tussen is deze aarding slecht en stoort hij ook.

Dit zijn heel vervelende storingen die je soms niet snel kan vinden. Zelfs een ruitenwissermotor kan storing geven op je radio.
Uitproberen dus is het beste medicijn.

Succes
Kees
RenK

Berichtdoor 280E grijs » 27 feb 2008, 23:12

Hallo Kees, het geluid wordt inderdaad anders als je gas geeft. Zal mijn licht eens op gaan steken bij een radio boer. Bedankt alvast. Groeten Leon
280E grijs

Berichtdoor mnieuwen » 30 apr 2009, 22:01

Toevallig vanmiddag mijn Blaupunkt Frankfurt SM 21 eruit gehaald omdat de speakers aan één kant het niet deden. Bleek gelukkig slechts een kwestie van een los draadje te zijn. Die bruine kabel op de foto is de massa? Bij mij is er op die plaats namelijk helemaal niks aangesloten...

De bedoeling is om hier ook een electrische antenne op aan te sluiten. Volgens de optielijst moet die ook op m'n auto zitten, maar dat is dus niet het geval. En aangezien de huidige antenne een roestig sprietje van enkele milimeters is...
Bedankt voor de tips in ieder geval, ik ga maar eens meten wat de kabeltjes doen.

mnieuwen

Keer terug naar Techniek