[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
elektrische fan slaat te snel aan en blijft draaien : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:21

elektrische fan slaat te snel aan en blijft draaien

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

elektrische fan slaat te snel aan en blijft draaien

Berichtdoor ToonCoupe » 23 apr 2011, 17:30

Hoi allemaal,

Ik heb een apart probleem met de elektrische fan (die voor de radiator zit). Deze zit alleen op auto's met airco.
Sinds vorige week slaat hij aan als de motor ongeveer warm is, terwijl de temperatuur op de meter normaal is (net boven de 80 gr). En dan blijft hij aan, terwijl de temperatuur ook normaal blijft. Of ik rijd of stil sta maakt niet uit.

Normaliter moet die fan pas inkomen als de koelwatertemperatuur 100 gr is, dus ik denk dat het de temperatuurschakelaar is.

De grote vraag voor mij is: WAAR zit die schakelaar op de motor (M110, 280CE)? Wie o wie kan mij dat duidelijk maken?

groetjes
ToonCoupé
ToonCoupe

Re: elektrische fan slaat te snel aan en blijft draaien

Berichtdoor David » 24 apr 2011, 09:05

Hoi Toon,

Is het niet zo dat dit de fan voor de airco (condensor) is en dat deze uitgaat wanneer je de airco uitschakelt?

Gr David.
David

Berichtdoor Jos230ce » 24 apr 2011, 11:03

Beste Toon,

Volgens mij reageert deze fan onafhankelijk van de "normale" koelwatertemperatuur.
Precies weet ik het niet maar tijdens een controle door MB-dealer van mijn airco deelde deze mij mede dat de fan niet in kwam.
Er blijkt nog ergens een sluiting in te zitten. Moet ik nog controleren.

Mogelijk dat je even met de dealer kontakt kan opnemen.

Groet, Jos
Jos230ce

Berichtdoor Govert » 24 apr 2011, 15:05

Hij heeft twee contacten en een relais. De fan slaat aan bij 100 graden koelwatertemperatuur en bij 52 graden koelmiddeltemperatuur. De temperatuursensor van het koelwater zit meestal bij de thermostaat, je kan het testen door de leiding aan de sensor los te halen en die tegen massa te houden. Dan moet je het relais horen klikken (bij auto op contact), danwel de fan moet aangaan (bij lopende motor).
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor ToonCoupe » 25 apr 2011, 20:16

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties!

David, ik heb de airco uitgeschakeld en dan gaat toch die fan aan. EN de koelwatertemperatuur is normaal, dus dan zou die fan niet moeten aanslaan, volgens mij.

Govert, dat is een goed idee. Ik heb gisteren even uitgebreid gekeken, maar er zitten in de kop aan de uitlaatkant 4 'pluggen' geschroefd: 1 voor de EGR te schakelen (pneumatisch en temperatuurgestuurd), 1 temperatuursensor (denk ik) met 2 contacten - vermoedelijk voor de temperatuuraanduiding in het dashboard, 1 temperatuurschakelaar met 1 contact (is vermoedelijk de boosdoener) en nog een vierde, dikkere, waarvan ik geen idee heb wat ie doet.
Maar ik zal binnenkort dat testje eens doen, zowel met kortsluiting als lostrekken. In het laatste geval zal de fan moeten stoppen. Als dat zo is, dan is het euvel gevonden.

En dan nog een nieuwe op de kop tikken.
Iemand nog een goed idee hoe/waar te bestellen?

groeten en bedankt,
ToonCoupé
ToonCoupe

Keer terug naar Techniek