[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Even iets heel anders : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 06:53

Even iets heel anders

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Even iets heel anders

Berichtdoor JantjeV8 » 24 okt 2008, 09:06

Wie kan mij helpen:

Met een warmtebron van 35kW, een voorraad water van 1.500liter, hoe lang duurt het voordat die watervoorraad van 15grC naar 85grC is gebracht??
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even iets heel anders

Berichtdoor SgtPeppers » 24 okt 2008, 09:42

Volgens mij moet dat zo:

Soortelijke warmte van water: 4,19 kJ/kg
1500 liter water moet 70 graden worden verwarmd.

Dat is dan 1500 (aantal kg water) x 70 (aantal graden) x 4,19 = 439950 kJ

Je hebt een warmtebron van 35 kW, dat is 35 kJ per seconde, 439950 / 35 = 12570 seconden / 3600 = 3,491 uur

Ongeveer 3,5 uur dus (als ik het echt goed gedaan heb) :-)<br><br>Post edited by: sgtpeppers, at: 2008/10/24 09:45
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Even iets heel anders

Berichtdoor JantjeV8 » 24 okt 2008, 15:28

Joe verrie tenks.
Meej jouw kundu we
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even iets heel anders

Berichtdoor MBvO » 24 okt 2008, 16:13

In de praktijk zal het nog een heel stukkie langer duren, want hoe warmer het water wordt, hoe groter het temperatuurverschil met de omgeving, hoe harder het ook warmte verliest... maar voor specifieke berekening moet je waarschijnlijk bij de vorige poster zijn ;-)
MBvO
 


Re:Even iets heel anders

Berichtdoor SgtPeppers » 24 okt 2008, 16:24

Klopt, had ik niet meegenomen in de berekening. Ligt ook aan een boel factoren: waar zit het water in, wat is de temperatuur in de ruimte waar het staat. Ook nog een factor is het bovenoppervlak van het water: als dat groter is verliest het water sneller warmte.

Maar dat soort berekeningen zijn voor dit soort 'simpele dingen' wel een beetje overdone ;-)
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Even iets heel anders

Berichtdoor JantjeV8 » 24 okt 2008, 20:59

Ik zal wat uitgebreider zijn voor diegene die het interresante materie vinden.

Ik heb de afgelopen tijd in onze woning een ander verwarmingsysteem geinstalleerd. Een houtgestookte cv-ketel, een zogenaamde vergasser. Die zit aangesloten op een groot geisoleerd buffervat van 1500liter waar je de opgewekte warmte in opslaat. Het vat heeft een diameter van ca 1200mm, het water staat onder een druk van 2bar.
Vanuit dat vat laat ik 2 circuits rondpompen, 1 circuit verwarmt een 300liter tapwaterboiler, de andere zorgt voor verwarming van de woning. Los daarvan heb ik paralel daar op ook nog een zonneboiler die de zaak mee opwarmt.

Nu draait het systeem ongeveer een week, en dan komen de 'opleverpunten'er uit. Als ik 's-nachts de kachel liet branden, was 's-ochtends de buufer ongeveer 75graden. Wanneer we 's-avonds thuis komen was de buffer alweer afgekoeld tot ca 55graden. Mijn eerste vermoeden was dat het buffer gewoon niet door en door op temperatuur was. Het blijkt echter dat ik de circuits met een klep moet afsluiten als de circuits stil staan, want er blijkt een grote rondloop van het water te zijn op natuurlijke weg, warm stijgt op, koelt af in de leidingen en warmtewisselaars en loopt koud weer terug. En dat is een fors verlies, het is een continuproces.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten

cron