[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Even in de koffer gekeken.... : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 16:29

Even in de koffer gekeken....

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor blok_lex » 18 okt 2008, 11:37

Hallo allemaal,

Misschien kennen jullie me nog, ik heb die Apricot Orange 280E uit Stuttgart gekocht een paar maanden geleden. Nou, hij is met steekproef goedgekeurd, dus een echt heel slecht exemplaar is het niet. Maar vorig weekend ook maar weer eens even onder de plastic kappen gekeken in de koffer. Zag er allemaal redelijk uit, netjes met zwarte verf bespoten. Toch maar even wat geprobeerd met een schroevedraaier. Tsja, toen kwam de ene roestplkaat na de andere er uit: daar was dus lekker gewoon overheen gespoten(zie je lekker niks meer van!!).

Nou als je dit los ziet liggen weten jullie wel wat er allemaal mis is in die koffer!
blok_lex
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor blok_lex » 18 okt 2008, 11:43

Nog een poging. Ik krijg die verrekte foto er niet in!!!!

blok_lex
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor blok_lex » 18 okt 2008, 11:51

Dus mijn verjaardagscadeau maar eens gepakt (een lasapparaat). Het is de eerste keer dus echt geweldig is het niet geworden. maar als het maar dicht is zullen we maar zeggen......Eerst die steun aangepakt. Ik heb al het rotte er uitgeslepen en nieuwe stukjes op maat geknipt , gebogen en er aan vast gelast.

Daarna heb ik het hele stuk bodem eruitgezaagd en van plaatstaal nagemaakt (kloppen buigen etc, het steuntje staat namelijk niet recht t.o.v. de bodem, dus die bodem heeft een "plateau-tje" ).

blok_lex
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor blok_lex » 18 okt 2008, 11:58

En daarna de hele boel er in gelast. Het is wel een klus. Je gaat heel snel door het materiaal heen en dan moet je het d.m.v. laspuntjes er weer in zien te lassen. Uiteindelijk heb ik de hele handel wel dicht gekregen: shit, de familie heeft het fototoestel meegenomen! Nou ja, foto's volgen nog. Ik ga nu even "teren".

Het is wel jammer dat ik niet even eerder op dit forum heb gekeken, want ik heb wel delen over elkaar heen gelast. Ik heb ze wel zowel aan de bovenkant als onderkant vastgelast, dus ik weet niet hoe daar nog vocht tussen moet komen....Bovendien gaat er een hele laag teer tegenaan, ook aan de binnen en buitenkant.

Ik ben er wel een hele week (in de avonduren) mee zoet geweest. Het is niet "effe gedaan".

Zoals gezegd, foto's komen nog...

Groet,

Lex Blok
blok_lex
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor Semrick » 18 okt 2008, 12:06

Hoi Lex,

Dat ziet er weer prima uit. Keurig werk.
En soms ontkom je er qua constructie niet aan om delen over elkaar te lassen.
Ik zie dat je het door mij aangeraden materiaal hebt gehaald. Voordeel hiervan is dat dit al tegen roest beschermd is en dus niet zo snel zal gaan roesten.
Ik ben benieuwd hoe het er in het echt uitziet. ;-)
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor blok_lex » 18 okt 2008, 12:15

Semrick: Yep, ik ben ook best wel tevreden. Het is per slot van rekening de eerste keer.

Om de lassen helemaal dicht te krijgen is wel moeilijk. Doordat het steeds "druppels" zijn die in een rups aan elkaar liggen en doordat het materiaal net als kwik niet echt lekker overal tussen vloeit ontstaan er in de las kleine gaatjes, die je pas bij het wegslijpen ontdekt. Als je die weer probeert dicht te lassen las je er weer nieuwe gaten in en zo blijf je bezig.... Ik heb de laatste gaatje maar gewoon dicht geteerd.

Bovendien heb ik elk stuk plaat afzonderlijk gerepareerd. Dus in die hoek bij de achterste wielkast komen 4 verschillen stukken plaat bij elkaar en die heb ik dus ook allemaal afzonderlijk gerepareerd. Dat is best een hele klus om het allemaal weer als origineel bij elkaar te krijgen. Is ook niet helemaal gelukt. Maar dat teer ik ook gewoon weer helemaal dicht: zie je niks meer van! (ha ha, net als die Duitser dus...)

Ik kom het wel even laten zien, als je toch nog thuis bent.
blok_lex
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor Semrick » 18 okt 2008, 12:27

Ik sta nu op het punt om weg te gaan. Later in de middag ben ik er wel weer.
Als je gaten in het materiaal brand is toch de afstelling van het apparaat niet helemaal goed. Het moet kunnen zonder gaten.
Een andere optie is aan de achterzijde een plaatje aluminium er tegen aan klemmen. Dan brand je er niet door heen en krijg je aan de onderzijde een mooie vlakke las die bijna geen bewerking meer behoeft. ;-)
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor blok_lex » 20 okt 2008, 21:50

Nou mensen, hier het resultaat van een weekje avonduren:

die booooodem...onder de teer

blok_lex
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor blok_lex » 20 okt 2008, 21:52

Het hele stuk bodem inclusief de steun is nieuw..., net als een heel stuk achterspatbord:

blok_lex
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor blok_lex » 20 okt 2008, 21:53

En een klein stukje binnenscherm.......En een heeeeeeeleboel teer!
blok_lex
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor blok_lex » 20 okt 2008, 21:56

Nu dan?

blok_lex
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor blok_lex » 20 okt 2008, 21:57

Zo, daar zie je niks meer van.... en het is wel een heel prettig idee dat je daar weer gewoon mee door de regen kan rijden....

blok_lex
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor Toontje » 21 okt 2008, 06:57

hoi hoi
altijd leuk he beetje freubelen aan de Benz weet je tenminste wat je moet doen met je vrijetijd
groetjes toontje groep zeeland

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor JantjeV8 » 21 okt 2008, 08:00

De aanpak is prima. Ziet er toch echt wel goed uit.
Besteedt toch wel aandacht aan die gaatjes hoor!! Water komt overal naar binnen.
De routine komt vanzelf, naar mate je langer eigenaar van je Benz bent...
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor Markparket » 21 okt 2008, 23:24

Strak werk!

Enneh: we moeten niet zeuren over onze Benzen hoor;

Vandaag met Rob aan een Vito van ik meen nog geen 8 jaar oud gewerkt....werkelijk dieptriest wat een roest en rottigheid daar al aan zat! Hij heeft zelfs een plaat in de kokerbalk moeten lassen!

Vorige week een Mercedes handelaar gesproken die dik in de clinch lag met MB Nederland over een 4 jaar oude E klasse waar echt rottigheid in zat! En MB geeft zich niet thuis!

Na de electrische problemen koopt MB nu dus pisbakken staal in...

Nee, laat ons maar lekker doorgaan met onze W123, de laatste echte Benzen!
Markparket
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor wimada » 22 okt 2008, 06:59

He Lex

Knap staaltje werk hoor kan er weer jaren tegen op die manier.
had de mijne een paar weken geleden ook bekeken daar maar gelukkig
goed. maar wel flink wat wax in de bakken links en rechts gegooid ,
kan nooit geen kwaad en ook de binnenwielkast randen kun je flink
wat wax tussen laten lopen ,dus tussen binnenscherm en wielkastrand
kan nooit geen kwaad ,maar zorg er voor dat de rubber plug in de bakken
zit en sla er desnoods met een holpijpje een gaatje in zodat er altijd
water uitkan als het er eventueel in loopt . Heb je de rode dopjes in je
achterschermen ook met wat teer oid eromheen gesmeerd of kit, daar kan het
ook wel eens inwateren bedoel de dopjes waar de sierlijst mee op het
achterscherm zit ,alleen van binnen uit te zien en eventueel de achterlichten
uitbouwen en de rubbers voorzien van een laagje zuurvrije vaseline ,kan allemaal
helpen tegen inwateren mede de chroom strip onder de achterlichten.

gr Wim
wimada
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor Semrick » 22 okt 2008, 09:37

Het ziet er inderdaad goed uit. Lex heeft de auto aan mij laten zien.
Met het laswerk op zich is niks mis.
Alleen heb ik hem de tip gegeven om het volgende keer niet meer met tectyl af te werken maar met Unterbodenschutz (bv van 3M).
Dit heeft een aantal voordelen, Het ziet er veel beter uit en is eventueel in kleur over te spuiten. Ook hard het veel beter uit. Tectyl blijft heel lang zacht en trekt daardoor ook allerlei rotzooi aan zoals zand en modder. En daar blijft dan weer vocht in zitten. <br><br>Post edited by: Semrick, at: 2008/10/22 09:38

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor blok_lex » 22 okt 2008, 21:48

Hallo allemaal,

Bedankt voor de positieve reacties.

Ik zal in elk geval even alle dopjes, rubbertjes draaddoorvoertjes etc nakijken en dichtkitten als het even kan.

En Semrick, goed idee van die 3M bodenschutz. Ga ik zeker kopen! Maar ik heb wel dan een hele liter tectyl gekocht voor Jan Doedel. Overigens heb ik op de rand van het buitenspatbord wel die 2K lak gekwast en die blijft wel zitten op de tectyl (staat op de foto van het buitenspatbord). Waarschijnlijk bladdert die er wel weer af als er steenslag tegenaan komt maar dat zien we dan wel weer. Anders gebruik ik die tectyl alleen voor delen aan de binnenkant of die geen steenslag krijgen.

Als ik weer tijd heb ga ik met de "vieze plek" verder op het rechter achterspatbord, ik heb de plek helemaal tot aan het "schone" metaal vrijgemaakt van lak plamuur en andere rommel (en roest) met de schuurtol en ik heb er al een laag 2K-primer op zitten (zie foto).

Wordt vervolgd.

Lex

blok_lex
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor henklith » 22 okt 2008, 22:32

Mooi project, en leerzaam voor ons allen, wat wil je nog meer :o))
Rick,, nog even een vraag over die unterbodenschutz, van 3M. heb je dat ook in blikken voor kwast gebruik?
En hoe heet het dan precies, en weet je of dat ook uithard over bijvoorbeeld strijkplamuur?
Ik ben een gebruiker van de RX producten, (RX5 en RX10) maar ik kan bv. geen RX10 over strijkplamuur zetten, dat hardt dan gewoon niet uit, wordt dus zeg maar niet droog!
Groet, Henk
henklith
 


Re:Even in de koffer gekeken....

Berichtdoor Semrick » 22 okt 2008, 22:42

Hoi Henk,

Die antisteenslag of unterbodenschutz heb je volgens mij niet in blikken (voor gebruik met een kwast).
Het moet worden opgebracht met het op de foto afgebeelde spuitpistool. Hiermee kun je ook in zekere mate de structuur (grote van de korrel bepalen).
Volgens mij hard het overal overheen uit. Maar de ondergrond moet natuurlijk wel eerst helemaal goed droog zijn anders zal de hechting niet optimaal zijn maar dat geldt voor alle producten.
Bedoel je trouwens plamuur of strijkkit want strijkplamuur zegt me eigenlijk niks.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron