door Trouwkoets » 11 mei 2011, 00:27
Stan,
Welkom hier. Struin eerst eens even het forum af, er is heel veel geschreven over aankoopadviezen.
Roest is de allergrootste vijand van een oud W123. Vooral de eerste serie kan hard roesten. Zorg dat je goed de bodem kan bekijken, kijk onder de motorkap naar de scharnierbakken, het schutbord vooral in de buurt van de pedalen en voetrem, til alle ondermatten op en inspecteer vooral in de buurt van de kokerbalk. Kijk ook goed rond in de kofferbak. Onder het rubber van het achterraam kan het goed roesten, en via de kofferklep(rubbers) loopt ook vaak water naar binnen.
Motor: De M110 heeft een goede reputatie. Let idd op tikjes of andere geluiden. Deze motoren lekken vaak olie (ik meen links voor) tussen nokkenashuis en blok. Dit is lastig te verhelpen. verder heeft de 280C een carburateur met een twijfelachtige reputatie. Hij maakt de motor dorstig, en is moeilijk af te stellen.
In geval van een automaat: Deze moet soepel schakelen onder verschillende belastingen, Test de kick-down. Test alle schakelstanden, ook de achterruit. Niet soepel schakelen is soms simpel te verhelpen (lekke vacuummudulator), maar teveel slip kan duiden op een versleten bak.
Als ik zo de advertentie lees: Ga een goed gesprek aan met de verkoper. Laat hem uitgebreid uitleggen hoe hij e.e.a. heeft aangepakt.
Succes, Caspar