[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Eventuele aankoop 240 uit 1979 : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:00

Eventuele aankoop 240 uit 1979

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Eventuele aankoop 240 uit 1979

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2010, 19:19

Als nieuw lid van het forum wil ik jullie het volgende vragen. Ik zie een hele mooie 240 te koop staan bij de MB-dealer.

http://www.steroccasion.nl/Sites/Merced ... toId=60401

Mijn vraag: Is ie z'n geld waard, waar moet ik op letten en met welke problemen kan ik te maken krijgen?

Graag jullie reactie.
Marnix

Re:Eventuele aankoop 240 uit 1979

Berichtdoor Quinten » 15 sep 2010, 19:48

Hoi Marnix,

Dit zijn museumprijzen, dus moet deze 240D ook in museumstaat zijn!
Hieraan mag eigenlijk helemaal niets mankeren.
Het belangrijkste met deze W123 is eigenlijk hoe je een 2 a 3 jaar oude auto gaat bekijken.
Of hij het geld waard is is moeilijk te zeggen, deze prijzklasse is erg hoog, maar waar vind je nog een perfecte orginele W123 diesel?

-zit hij nog 100% in de orginele lak, met andere woorden heeft hij ooit schade gehad?
-Bezit de auto een 100% complete en duidelijke documentatie en history?
-En voor de zekerheid bestuurdersstoel, reservewiel, e.h.b.o. kistje, steenslag.

Het moeilijkste is nog eigenlijk of de auto "stilstaan" schade heeft opgelopen, zoals carroserierubbers, remleidingen, platte banden.

Voor dit bedrag moet je ook eigenlijk een lange garantie periode mogen verwachten.

De kentekenplaat is overigens illegaal die moet geel zijn .
Quinten

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2010, 20:00

Ha, zo'n verkeerde kentekenplaat begint al goed...

Ik heb er weinig verstand van, maar het lijkt me dat je met zo'n auto in één keer klaar bent.

Ik kan 'm niet binnen zetten. Mocht ik 'm kopen, dan staat ie dus de hele winter buiten. Ik wil 'm ook voor gewoon dagelijks gebruik gaan rijden. Weet je hoe het zit met de bescherming tegen roest en rot? Of moet ik 'm daar extra tegen laten behandelen? Hij zal nu nog wel goed zijn, maar dat wil ik dan graag zo houden!
Marnix

Berichtdoor Quinten » 15 sep 2010, 20:20

Ik ga er van uit dat de dealer hem gelijk een complete tectyl behandeling gaat geven, en van buitenstaan hoeft hij niet zo snel slechter te worden hoor , als je hem daarna gewoon onderhoud volgens de boekjes qua carroresie en lak onderhoud, het mooie is dat je dan echte MB producten gaat gebruiken denk ik.

Die kentekenplaat is geen afknapper hoor, maar iemands persoonlijke smaak, die ik wel kan begrijpen,...blauw is jaren 70 dus er moet een blauwe plaat op.
Maar na 1-1-1978 mag het niet meer.
Die van mij is van 11-1978 maar heeft de orginele nederlandse gele plaat.
Quinten

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2010, 20:41

Die kentekenplaat interesseert me ook niet zoveel hoor. Geel of blauw, ik vind het beiden best.

Kun je nog iets vertellen over de prestaties? 0-100 km en de topsnelheid bijvoorbeeld. Ik weet, zo'n auto koop je niet vanwege z'n snelheid, maar ik heb begrepen dat een 240 net iets beter meekomt dan een 200.
Marnix

Berichtdoor groen_300TD » 15 sep 2010, 20:41

Goede tips hierboven. Wat mij meteen opvalt aan de foto van de klokkenwinkel.
De moter loopt schijnbaar aangezien temp. meter 80 graden aangeeft. Maar de oliedruk ziet er niet al te best uit.
Als tie net 100 km op volle kracht heeft gelopen mag het niet zo laag zijn.

Richard
groen_300TD

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2010, 20:45

Maar Richard, ik lees toch nergens dat ie net 100 op volle kracht heeft gelopen?
Marnix

Berichtdoor Quinten » 15 sep 2010, 20:55

Quinten

Berichtdoor Quinten » 15 sep 2010, 21:04

Overigens, ik heb nog even naar het aanbod van het Mercedes museum in Stuttgart gaan kijken wat ze in de aanbieding hebben, maar helaas geen W123 op dit moment, ik kan mij in dit forum herinneren van een topic dat er een paar te koop stonden met deze km standen en ongeveer ook deze prijzen.

Zoek funktie van dit forum rechts boven "search Forum"
Quinten

Berichtdoor jan280CE » 15 sep 2010, 21:18

Er staan daar nog wel enkele te koop, maar de gevraagde prijzen zijn dan ook wel erg pittig.
http://newsroom.mercedes-benz-classic.com/?page_id=3

Groet,
Jan
jan280CE

Berichtdoor Hans230CE » 15 sep 2010, 21:26

Eerlijk mijn mening?

Als het is om buiten te staan en in de winter te rijden, waarschijnlijk als 1e wagen;

koop iets dat goedkoper is en geniet ervan. Als je deze na een winter wil verkopen, de helft van je is waarde weg. Heb je de nodige punentia en wil je zoiets, gebruik hem als zomerwagen, wanneer het niet regent, was hem na elke tocht, maw, behandel hem als topclassic.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Quinten » 15 sep 2010, 21:34

Quinten

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2010, 21:46

Hans, die waardevermindering interesseert me niet zo. Ik ben in eerste instantie van plan om 'm af te rijden totdat ie op is. Maar jij zegt expliciet 'm alleen als zomerauto te gebruiken. Bedoel je daarmee dat ie de koude en vochtige winter niet aankan? Hij is praktisch nieuw. Als ik 'm in 1979 gekocht zou hebben moest ie toch ook vele winters mee?

Ik ben geen monteur, maar wel bereid om 'm goed te onderhouden. Dan loop ik toch niet tegen problemen aan? Of ben ik wellicht inmiddels door liefde blind?
Marnix

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2010, 22:17

Ik heb ook naar deze gekeken op het www . Zo op het eerste gezicht een hele mooie auto. Iemand een reactie?

http://www.autowereld.nl/mercedes-benz/ ... tails.html
Marnix

Berichtdoor MajikSimon » 15 sep 2010, 22:25

Niet doen. No offence maar om even heel direkt te doen: kan er helemaal naast zitten hoor maar volgens mij weet je er helemaal niks vanaf, van W123's. Of wel soms?

En jij bent van plan dat ding in een pekelwinter buiten te zetten?
Lekker pekelwater eronder en met wat pech heb je na 1 jaar al roest onder de lak.
Dat gaat hard hoor, ik zie heel veel 123's veel meer en harder roesten na de recente pekelwinters.
De bodemschutz van destijds is niet die van nu, en daar heltp eenbusje tectyl niet tegen.

Denk dat wat hans230CE zegt ook waar is.Je vergooit de waarde van de wagen door te doen wat jij van plan bent.Daar helpt een beetje tectyl niet tegen.Sorry maar dat is mijn ongezouten mening. Ik zou het echt zonde vinden.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/09/15 22:28
MajikSimon

Berichtdoor 250petrolgrun » 15 sep 2010, 22:26

Beste Marnix,

Ik denk dat je een topwagen er aan zult hebben, zonder twijfel!

Echter als je er mee door de pekel gaat boenderen en het loslatende ZOAB asvalt vandaag de dag,
zal de wagen binnen no time sporen gaan vertonen. ALs je er niet om geeft is het prima.
Het is dan tenslotte jouw wagen maar ja, we zijn hier met een aantal liefhebbers die dat zonde vinden.

Wij liefhebbers zien graag dat zijn toekomstige baas er een beetje zuinig mee omgaat. ;)

Maar je kan de lak laten verzegelen, kijk maar eens hier: www.nooitmeersteenslag.nl

Maar er is ook nog een mooie W115 /8 240D te koop, ietsje duurder dat wel:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1

Succes met je keuze en ik wed dat als je de wagen eenmaal bezit dat je goed voor hem/haar zult zorgen.
Mede door de aanspraak die met zo'n auto hebt!

Groet, Arno
250petrolgrun

Berichtdoor De Boskabouter » 15 sep 2010, 22:35

Ha Marnix,

Als de auto zijn prijs waard is, verkeert deze Benz in concoursstaat. Dus vrijwel zonder gebruikssporen en zonder standschade. Na een wintertje buiten is de auto nog steeds prima, maar nu mét gebruikssporen, waardoor de waarde sterk is verminderd, zo niet gehalveerd en verkeert hij in dezelfde staat als een wagen die je nu voor een duizendje of acht aanschaft. Ik ga wat dat betreft helemaal mee met Hans230CE.

Reken er bovendien op, dat je met de aanschaf van deze wagen nog niet klaar bent met investeren.

Wat dacht je van een tectylbehandeling (€1000). Dan zul je merken dat er altijd nog wel iets vervangen moet worden dat verouderd is of vastzit. Nog eens €1000. LPG? Nog eens €1000

Wat betreft de prestaties van de 240D: het is even wennen, maar in de praktijk is het goed te doen, mits je geen stoplichtsprintjes wilt winnen (van vrachtwagens). Wel vind ik deze diesel beter tot zijn recht komen op lokale wegen en in de stad dan op de snelweg. Daar gaat het lawaai op den duur vermoeien. In stadsverkeer profiteer je van een relatief gunstig verbruik en de soepele motor.

De Boskabouter
De Boskabouter

Berichtdoor Roel280€ » 15 sep 2010, 23:13

Marnix, ik sluit me hierbij aan. De huidige winters zijn moordend door veel meer strooizout dan in '79 (thank you zoab). Als je 15 mille uit gaat geven, dan is je auto over een jaar, na een winter, misschien de helft waard. Benzen roesten! Met 40.000km of 150.000km op de klok, ze roesten. Je zult de auto intensief moeten tectyleren, reinigen, bijhouden. De techniek kan het aan, maar zout.... Het is dol op maagdelijk staal.
Als eerste auto zou ik dit niet doen. De auto kan het aan, maar je zult na twee winters schrikken. Ik heb het genoeg gezien.
Daarnaast... Die auto is zo ontzien in z'n eerste 32 jaar van zijn leven.... Moet 'ie nu hard aan de bak.
Just my 2 cts... ;-)
Roel280€

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2010, 23:27

Dat zijn goeie opmerkingen Roel. Ik word daar wijzer van. Veel dank!

Hm, nu begint de twijfel toch toe te slaan...
Marnix

Berichtdoor Roel280€ » 15 sep 2010, 23:35

Hoi Marnix,

Zoek een betrouwbare voor 5 mille. Meer km's en misschien iets meer gefreubel, maar je rijdt net zo lekker, geniet met een big smile en je schrijft veeeel minder af. Dan is lassen over 3-4 jaar ook niet zo erg. Je hebt immers al een auto met wat ervaring en dan hoort dat er gewoon bij.

Just my other 2 cts!

PS: Een diesel met 2-3 ton op de klok rijdt waarschijnlijk soepeler en losser dan eentje met nog geen halve ton achter de kiezen!<br><br>Post edited by: Roel280€, at: 2010/09/15 23:38
Roel280€

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto