OK.
1. De auto moet een TUV (APK) hebben anders krijg je geen Exportkennzeichen. Zonder TUV moet je een verkorte veiligheidskeuring krijgen, wie weet met reparaties, gedoe, mèt TUV is echt beter. Overigens een Überführungskennzeichen is alleen voor Duitsers, dat is iets anders.
2. Regel voorà f een Zollversicherung of Ausfuhrversicherung (b.v. 15 dagen E.48) dat kan zelfs op ebay. Bijvoorbeeld bij
http://stores.ebay.de/Versicherungsonlineversand Met Paypal betalen en binnen twee dagen krijg je een blanco Groene Kaart thuisgestuurd die op het moment van kentekenoverdracht wordt ingevuld en gaat "lopen" makkelijker kan haast niet. Maar ook bij de ADAC (ARISA Verzekeringen maar wel zowat twee keer zo duur) of laat de verkoper even uitzoeken waar dat ter plaatse te regelen is, ze weten het vast ook wel bij de plaatselijke KFZ Zulassungstelle. Van elke 10 123's gaat er 1 naar Holland en 9 naar Macedonië o.i.d, je bent echt de eerste niet met deze vraag......
2. Dan naar de plaatselijke KFZ Zulassungstelle. meenemen: Versicherungsbestätigung (de Groene Kaart), Fahrzeugbrief (Kentekenbewijs) en je eigen paspoort Kosten E.50. Een koopovereenkomst kan geen kwaad. Met twintig minuten sta je weer buiten met je kentekenplaten en kan je:
3. Naar huis rijden. VWB de verzekering mag dat ook op Nederlands grondgebied tot aan je eigen huis, maar de douane kan theoretisch moeilijk gaan doen, maar je bent verzekerd en de politie heeft geen enkel bezwaar. Voorzichtig rijden want het is alleen een WA.
E.e.a. onder voorbehoud misschien kosten de platen nog wat statiegeld of zo. Oftewel alles moet je regelen in Duitsland in de woonplaats van de verkoper, behalve misschien de verzekering. Ik heb het in Oostenrijk gedaan en het was allemaal verbazend simpel en snel.
Groet, Bert<br><br>Bericht gewijzigd door: brijn, op: 2006/04/06 18:07