Het vertrek wordt voorbereid. De plannen zijn om richting Kazachstan,Mongolie te gaan, via Rusland. Ook Kyrgizie heeft mijn interesse.
Zoals altijd, we zien wel. Eerst de check-up en technische voorbereiding bij Klasse Klassiek.
Er is nu Xenon ingebouwd! Dat is een warm welkom als je door de aarde donkere gebieden rijdt met gaten en greppels die je niet ziet, en natuurlijk de mensen met karren op de wegen.
De planning is om na het kampeer avontuur de Saharagelber achter te laten op een goede plek, ergens in Mongolie en vanaf daar weer terug te vliegen. Dan kunnen we de eerstvolgende keer weer invliegen en vanaf daar verder gaan. En zo de wereld rond.
Eerst de totale controle of de Saharagelber wel klaar is voor de grote trip. Dat wil zeggen, een grote check op de vitale onderdelen (aandrijflijn, motorisch, spelingen, wielen, banden, schokbrekers, veren, etc).
Er is een andere brandstoftank in gezet (eindelijk maar eens gedaan) want de vorige had een dusdanige stenen aanval gehad dat mijn actieradius was afgenomen met 150 a 200km.
Monsterlijk: 15 inch en flink verhoogd.
Er was slechts een probleem.... De poelie op de krukas zat wat onbalans in. Deze is opnieuw vastgezet en dan zou ik deze de volgende keer erop laten zetten, ergensi n Kazachstan of Mongolie, waar we de Benz achter gaan laten om vanaf daar dus weer verder te gaan.
De tent er weer op!
Verder geen technische wijzigingen. Wat moet ik nog doen? De Saharagelber is verder gewoon goed met de reeds gedane aanpassingen. Een snorkel misschien nog ooit eens
In elk geval nieuwe banden, dit keer weer wat anders. Extra hoogte verkregen door deze maat te monteren met een extra sterke wang:
195/80 HR15.
Gratis een stukje extra hoogte wat gerealiseerd wordt _onder_ de assen, dus niets ten nadele van de aandrijfas hoek.
Er is ook een nieuwe voorruit geplaatst. De kleppen zijn gesteld, en de trilling in het stuur is eruit gehaald.
En dat allemaal op de valreep is dit bij Klasse Klassiek gebeurd, dus alle dank aan Harrie en Diets die dat nog gerealiseerd hebben. Want met dat ik mijn wagen daar neer had gezet bedacht ik steeds nog wat dingen die gecheckt moesten worden.
Het alarm en de startonderbreker is ook nog ontkoppelt, die elektronica heeft mij een keer heel bang gemaakt in de bush, toen hij weigerde van het alarm AF te gaan :-S]
En dan, de dag voor vertrek toch nog maar even snel een bezine brander gasstel gekocht. Ik vond er een en zag alleen geen tijd om het op te halen.
Toch maar even gebeld, het was in Amsterdam. Deze man was zo aardig om hem te komen brengen, hij kwam van Harderwijk af en zag daar wel even tijd voor.
Heerlijk, als sommige dingen gewoon goed lopen
Dan moest ik dat nog inbouwen, en zoals het dus ook moest gaan, het paste precies. Het Butagas stel kon er nu uit, scheelde weer ruimte en je zit niet meer met het vulprobleem. Deze Coleman brander was nog in goede staat en natuurlijk moest ik het nog even testen, dat wil je niet ergens in Rusland uitvinden, dat het niet werkt
Doordat het een 15 inch wiel met hoge banden is kan de overkapping er niet meer op.
Verder had ik nog een aanpassing te doen op de inbouw die ik heb gemaakt met een vriend van mij. Er moest nog een glooiing gemaakt worden zodat je kan zitten tijdens het koken.
Dan na een 80 urige week van werken en voorbereiden (uiteraard weer alles in de laatste week gepropt) is de Benz klaar voor de wereldreis!
Met de jaren ervaring is het bijzonder hoe netjes alles ingepakt is en dat er niet gestauwd hoeft te worden. Er is min of meer nog ruimte over zelfs
[ben nog aan het schrijven....]Statistieken: Geplaatst door Jurgen — 29 mei 2011, 14:39
]]>