Voor vertrek was het nog een hoop geregel. De standkachel ging stuk, deze doet niets meer en dat was nog flink balen. De laatste dag zat dus propvol, eerst de velgen van een W126 halen in Hilversum en brengen naar Klasse Klassiek, waar Harrie zou zorgen dat de AT banden op de velgen gezet konden worden. Intussen ga ik dan de honden wegbrengen in Nijkerk maar ze eerst ophalen in Almere. Daarna naar Amsterdam om de standkachel te laten controleren, helaas was het niet op zulk een korte termijn op te lossen, het moet in de bedrading zitten zeiden ze, of de stuurunit is kapot.
Fijn is dat, die moderne elektronica! Nu weet ik weer waarom ik het oerdegelijke oude spul wil hebben. Na Amsterdam rijd ik weer naar Klasse Klassiek in Utrecht om de wielen eronder te plaatsen. Verder ga ik op zoek naar de fouten in de bedrading van de kachel. Om half 11 's-avonds ligt het halve middenconsole open me alle bedrading. Ik besluit mijn verlies toe te geven en plaats alles weer terug, ik moet tenslotte alles nog inpakken en we willen 's-nachts weg.
Chagrijnig sluit ik de boel af en rijd naar huis.
Tot 1 uur 's-nachts ben ik bezig met alles klaar te maken, gelukkig heeft Melissa voor alle gewone bagage gezorgd en zodoende zijn we in een paar uurtjes klaar.
Voor de heenreis tank ik de wagen nog vol met PPO en de 10 dozen PPO passen er nog net bij. We pogen nog even te slapen.
De surrogaat standkachel
Ruimte genoeg op de heenweg, er gaat dus brandstof mee. CO² neutraal op reis, en niet onbelangrijk: 0,69 tegen 1,38 op de tolroute.
Om half vier word ik weer wakker en spring onder de douche. We doen nog even de laatste zaken en ik zet een kacheltje onder de auto als 'surrogaat standkachel' om vijf uur rijden we weg, op naar Frankrijk!
Met 163113 op de klok rijden we de straat uit.
We rijden nog lang in het donker en zitten gezellig samen in de de snorrende Saharagelber. In Luxemburg tank ik 53liter.
Ik heb voornamelijk 120km/h gereden en slechts 400km gereden.
53liter met 400km?? Dat lijkt me toch niet goed!
De rest van de rit is lang.
De auto blijft netjes op 82 graden en uren en uren tuur ik naar de strepen die onder ons heengaan.
Spannend is het als ik de auto sta vol te gooien op het parkeerterrein langs de tolroute ongeveer 100km boven Lyon. Er komt een auto van de douane langsrijden terwijl ik de flesjes erin sta te gooien. 'Nu ben ik de sigaar' dacht ik. De auto rijd gewoon door en ik vraag me af of ze het misschien dan toch niet gezien hebben?
Over de tol.
De dozen met zonnebloemolie worden minder en we krijgen zo meer en meer ruimte in de auto
Dena, onze husky krijgt zodoende ook wat meer plaats om te liggen.
Om 17:30 rijden we La Toussuire binnen. Aankomst 164291km.
Aankomst in het mooie La Toussuire.
De rest van de week is het snowboarden geblazen. Met 8 man hebben we een te gekke week. We zitten in een gezellig houten huisje.
De Saharagelber staat voor de verandering nu een week stil.
De parkeerplek, een weekje rust voor de Saharagelber.
Snowboarden!
Uitzicht vanaf de piste
Nogmaals.
La Toussuire
Braaf staat ze te wachten op de terugreis. Ze heeft vast staan opscheppen tegen de Pajero links dat ze heel wat meer terrein in haar leven heeft bedwongen dan hij.
Dan is het weer tijd om het oord te verlaten helaas.
Bij vertrek pas ik de 'surrogaat standkachel' opstelling weer toe. De terugreis wordt een volle bak, de auto zit tot de nok toe vol want we nemen iemand mee terug die een hoop spul bij zich heeft. Het past er allemaal maar net in, er moet meteen getankt worden want er moeten zeker drie dozen PPO uit de auto.
Met onze medereiziger erbij, wordt het echt proppen geblazen, werkelijk tot aan het dak is de W123 volgestopt.
Op het laatst halen we nog even wat spul uit de supermarkt en vervolgens rijd ik achteruit tegen een paal aan. Ingedeukte bumper en de achterklep heeft er ook twee deukjes bij, helaas helaas... Ik vloek en tier en bedenk meteen hoe ik dit moet oplossen.
Spot repair van de klep en een nieuwe bumper regelen, hm, zonde zonde maar het valt hopelijk straks mee. Om half 12 rijden we weg.
Dena moet er ook nog in
Natuurlijk nog even een foto met de Alpen op de achtergrond voor bij de collectie.
Het eerste deel doen we over de route national, prachtige wegen maar het schiet beduidend minder snel op. De 1100km worden hiermee extra lang, in de buurt van Lyon toch maar weer de tolroute op.
Voor de rest een rustige rit terug, ik rijd nu 100km/h en haal 1 op 10.
Het zal wel een hoger verbruik zijn vanwege de banden misschien? Rijden op PPO zorgt ook voor een iets hoger verbruik.
Bij Antwerpen heb ik nog even mijn ogen dicht gedaan. Zittend in de stoelen hebben we 2,5 uur geslapen.
Daarna zetten we de rit voort door naar huis. Het was rustig op de wegen met de Ster in het vizier cruisen we door het donker naar huis. Geen moment denk ik eraan da de Benz ermee ophoudt en dat we ergens langs de vluchtstrook komen te staan. Dat is gewoon niet voor te stellen
De reisgenoot hebben we in Huizen afgezet bij zijn huis.
Om 3:50u, 27-01-08 rijden we de oprit op. Het was een lange rit maar we zijn er weer.
De 230C staat braaf naast het huis ons op te wachten.
De teller staat op 165475km, tijd om weer olie te verversen deze week.
Hoog op de poten in de hoge Alpen
@Jan: Thanx, en ja, ik ben weer terug dus ik ben bij de borrel.
Winterbanden? Crossbanden!
W123 groet,
JurgenStatistieken: Geplaatst door Jurgen — 30 jan 2008, 11:50
]]>