Vertrek: 166829km
Terugkomst: 168808km
Brandstof: PPO
Almere - Marianska (Ertsgebergte, Tsjechie)
Zaterdagochtend vertrokken we om 6:30u uit het nog donkere Almere. Met een lage snelheid van 100km/h op de teller reden we nog door het niet zo wakkere Nederland. De zigeuner auto, afgeladen met mensen en honden en een berg bagage op het dak trok veel bekijks, geen standaard wintersport verkeer zeg maar
[img]http://farm4.static.flickr.com/3116/2309185405_f9c8099554.jpg?v=0][/img]
Klaar voor vertrek, de standkachel deed zijn werk, bagage op het dak, inclusief 75L PPO
Een van de honden bleek wagenziek, ondanks de pillen. We liepen zo een enorme vertraging op. Gedurende de rest van de rit ging het beter, de hond was inmiddels ook wel leeg zeg maar. Onderweg bij een stop in Duitsland waarbij we de honden even uitlieten zag ik dat het zeil niet goed meer zat, de voorraad PPO was duidelijk zichtbaar omdat het onder zeil kwam utzetten.
Een inmiddels bekend beeld voor mij. Het schaap is ook weer van de partij (staat ook op de W123Club.nl kalender trwns
Fahren, fahren auf die Autobahn..
De rest van de trip ging gestaag door en om half vijf waren we in Zwickau, Zuid Duitsland, we hadden er al 770km op zitten en kwamen in de buurt van de grens met Tsjechie. Begin van de avond reden we over de grens, waar je tegenwoordig geheel niet meer aangehouden wordt of langs mensen moet rijden, je kan gewoon door. We hadden een zeer zeer kleine grensovergang die ook met moeite te vinden was. De grens was in een dorpje en op dit punt worden Duitsland en Tsjechie in het centrumpje van dit dorp gescheiden, heel apart. In het tsjechische deel van het dorp was het ineens heel anders. Ergens deed het ons met al die open winkeltjes, verlicht door een enkel peertje met allerlei kleding buiten erg aan Turkije denken. Daarna was het nog een stuk door het Ertsgebergte heen naar Marianska. In het dorpje aangekomen was het al pikdonker en ook hier reden we een half uur rond, totaal waren we al 14 uur onderweg. Ik belde de verhuurder weer die mij telefonisch naar het huisje loodste. Tevreden kwamen we bij het huisje aan, helaas lag hier geen sneeuw en dat was op zich wel jammer. Voor de sneeuw konden we iets verderop terecht bij het skigebied Bozi Dar.
Tevreden staken we het haardvuur aan en ploften we op de bank van het huisje wat er erg gezellig uitzag.
Het huisje
De eerste week hebben we voornamelijk gerelaxed en hier en daar gewandeld. Alleen in het skigebied kwamen we aan onze sneeuwtrekken. De AT banden reden op het ijs inderdaad goed. Ergens boven op de berg waar we de auto parkeerden kwam er een Tsjech op mij af en zij in duits-nederlands 'Goeie wagen, goeie wagen! Goed voor in bergen!'. Met een glimlach op mijn gezicht reed ik tevreden weg
Over het algemeen hadden we sowieso wel erg veel bekijks in zowel NL, als Duitsland en Tsjechie met de W123 met imperial en al die honden erin. Vooral ook op de snelweg draaiden bij de auto's die ons inhaalden veel mensen hun hoofden om. We namen aan dat het iets leuks moest hebben, een W123 met de honden achterin en een dak vol met troep erop
Halverwege de vakantie kwam een vriend en vriendin van ons langs die mijn neefjes ook had meegenomen, zij reden het in 9 uur, gloep!
Zij verbleven een lang weekend en en daarna waren we nog een week met zijn vieren, waar we met de slee de hellingen bedwongen in Bozi Dar.
Een van de huskies in de sneeuw.
Sfeerbeeld
Minder leuke sfeer, bij het keren zat ik vast! De greppel was niet zichtbaar.
En hoe kom je hier zelfstandig uit?
De pistebully aan het werk (en nee, die heeft me niet geholpen )
De bossen nabij Marianska
Onderweg naar Ostrov, veel oude grote huizen, veelal in vervallen staat.
Een prachtig geel huis met een beekje erlangs
De bekende flats zoals je ze veel ziet in het oostblok. Ze zijn in de jaren wel opgefleurd met kleur.
Tussen de nieuwerwetse Skoda's
De echte Skoda's! De man links op de foto snapte niet wat ik -hier- nu aan vond.
Aan het eind van de vakantie werd het spannend, want nu moest werkelijk alle bagage op het dak en was er geen ruimte meer voor in de auto, 2 volwassenen, 2 kinderen en vier honden laten namelijk in een T model niet veel ruimte meer over. Het imperial lag nu voor 4/5 vol. De avond voor vertrek heb ik alles op het dak gebonden en had het nu een stuk beter vastgezet. Die nacht begon de grote storm die hier in NL ook woedde. Harde rukwinden en regen heersten de gehele nacht. De volgende ochtend was het niet minder geworden. Een grote den die voor ons huisje stond was omgewaaid en lag voor de deur.
Ik prijste mijzelf gelukkig dat ik de avond ervoor had ingepakt, want het was die ochtend geen doen, het was ook nog eens gaan sneeuwen.
De terugweg verliep verder prima, de harde wind blies ook door heel Duitsland en zodoende reden we in het heuvelachtige gebied vaak maar 80 a 90 km/h, de hellingen op haalden sommige trucks ons zelfs in Daardoor ging het eerste deel erg langzaam, aangezien ik maar achter de trucks bleef hangen. Op de dalende stukken kon ik ze wel inhalen maar veelal kwamen ze ons weer tegen bij de klim
Het aantal W123's deze vakantie zijn op een hand te tellen, erg jammer. In Tsjechie heb ik er een gezien en onderweg in Duitsland zag ik nog een W123 coupe (grijs) dat nog een nederlander was ook. Ik geloof dat dat het wel was. De Saharagelber heeft ons weer probleemloos heen en weer gebracht echter was met deze zware belading, de AT type banden, rijden op PPO en het imperial met lading het verbruik onderweg 1 op 7 a 1 op 8.
Dan kwamen we in Duitsland op de A3 tussen Oberhausen en Emmerich nog eens in een file van anderhalf uur terecht. Na 13 uur rijden waren we weer thuis, de afstand is slechts 780km.
W123 groet,
Jurgen<br><br>Post edited by: jurgen, at: 2008/03/04 13:12Statistieken: Geplaatst door Jurgen — 04 maart 2008, 14:02
]]>