Dus olie + filterwissel: elke 10.000 km
Hier zie je een foto van het oliefilterhuis:
nr. 4 is het by-pass filter, nr. 3 is het hoofdfilter. Nr. 4 wordt vervangen, nr. 3 wordt alleen gereinigd. Dat reinigen gaat met benzine, maar het is belangrijk dat er geen vloeistof aan de binnenkant komt. Je hebt er een speciale tang voor. De olie stroomt van buiten naar binnen. De viezigheid zit dus op de buitenkant van het filter. Nr. 3 moet uiteraard droog zijn voordat het teruggeplaatst wordt. Inspecteer het filter altijd op gaten en beschadigingen, want dan moet het vervangen worden.
Brandstoffilter: staat meestal op drie grote beurten in de onderhoudsschema's, dus ergens tussen 30.000 en 60.000 km. Mag ook vaker, je merkt een verstopt filter snel genoeg: de diesel houdt in. Voor het voorfilter kan je dezelfde interval aanhouden of zichtcontrole aanhouden (bij donker worden vervangen).
Kleppenstellen: Controle bij elke grote beurt, dus 20.000 km. Mag ook vaker, maar meestal is de interval langer, maar dat stel je vast na een aantal keren kleppen stellen. Het beste is om de aangetroffen klepspeling op te schrijven in een onderhoudsboekje.
Oliewissel brandstofpomp: bij elke motoroliewissel, dus 10.000 km.
Luchtfilter: Ook elke 10.000 km. Reinigen met diesel of petroleum.
Versnellingsbak: Vijfbakken moeten elke 60.000 km van nieuwe olie voorzien worden.
Achteras: Ook elke 60.000 km vervangen.
Bij koude motor moet de kamer nog vacuum worden getrokken, terwijl de motor niet zo goed lucht aanzuigt. Het hangt ook van het stationair toerental af. Een eenvoudige vacuumcontrole van de regelkamer kan je doen door de luchtslang te verwijderen, de regelhevel in de stopstand te duwen, dan je duim op de opening van de regelkamer te drukken daar te houden, de hevel nu terug bewegen naar de rijstand en dan je duim los te laten. Je moet dan een duidelijke klik horen als de regelstand wordt terugbewogen.Statistieken: Geplaatst door Govert — 28 dec 2010, 22:47
]]>