Je ziet hem bijna altijd meedraaien. Echter als de motortemperatuur niet hoog genoeg is, draait de fan niet 'geforceerd' maar hij draait gewoon wat nutteloos mee rond. Hij verplaatst dan niet echt de lucht die voor extra koeling wel nodig is. Wordt de temperatuur van de motor TE hoog, ik geloof zo'n 105 graden, dan schakelt de fan pas echt in.
Het gebeurd dikwijls genoeg dat het koppelingetje die de fan inschakelt buiten werking is gesteld en de fan altijd meedraait. Met de weersomstandigheden van nu zall je motor dan niet op temperatuur komen.
Bij jouw is het omgekeerde het geval, of in elk geval ontstaat er druk.
Beschik je over een compressor, dan kun je een dop op de radiator zetten met een slang aansluiting, een manometer er tussen en een kraan. Het zaakje op 2,2bar zetten en kijken of hij een kwartier later nog op dezelfde druk staat. Loopt de druk weg, dan achterhalen waar hij blijft, de kans dat een koppakking lek is of er een scheur in de kop zit o.i.d. kun je dan signaleren.
Zit er voldoende anti-vries in. Voor hetzelfde geld is je blok deels bevroren geweest, jij bent gaan rijden en inwendig loopt het koelwater niet goed door als gevolg van bevriezing. Dan kan er inwendig dus schade ontstaan.Statistieken: Geplaatst door JantjeV8 — 20 dec 2010, 17:50
]]>