Hetgeen je zegt klinkt logisch, maar dan zou Mercedes er toch aan moeten gedacht hebben.
Een unimog is voornamelijk een ding dat in lowgear gebruikt wordt, dus dat een lage topsnelheid nodig heeft. Als die in het veld ploetert of een dood gewicht sleurt dan levert de motor een hoog vermogen, maar gaat het geval niet snel vooruit.
Mercedes had dat als doel voor ogen toen ze de unimog ontwikkeld hebben, dus dan zouden ze ook aan het koelsysteem gedacht moeten hebben. Dat het enkel zou afhangen van de ventilator lijkt mij dan sterk, want dan is er geen back-up systeem in case of. Zeker omdat de ventilator aangedreven wordt door een riemoverbrenging en niet rechtstreeks door de motor. Want hogere toeren is meer vermogen (zeker als je in het veld rijdt, jaag je de motor wel in toeren als je vast dreigt te komen zitten).
Dat het systeem niet onder druk komt kan wel een probleem vormen.
Nu ik wil wel dat niemand zich aangevallen voelt door wat ik hier allemaal typ (sorry Trouwkoets, maar ja het was zulke grappige zin, geef eerlijk toe ...), maar ik vind het toch raar.
Aja Govert bedankt voor dat van de W123, dit wist ik niet en zal ik (proberen te) onthouden, na een zware inspanning, altijd de motor even laten stationair afkoelen (beter toepassen voor alle motoren denk ik)Statistieken: Geplaatst door Gewoon Ik — 04 apr 2011, 22:07
]]>