Bedankt voor jullie reacties. Gisteravond e.e.a. gaan uitzoeken. Mechanisch blijkt het allemaak dik in orde. De armpjes losgehaald en ik kan ze vervolgens met mijn pink bedienen. Zonder de meedraaiende armen ook nog eens de snelheid van de ruitenwissermotor getest, en die is dan nog steeds even langzaam (± 15 keer rond in 30 sec.). Dus geen belasting of standaard belasting maakt blijkbaar niet uit voor de snelheid.
Vervolgens heb ik de spanning op de wissermotor gemeten (dacht ik), zonder draaiende diesel is dat 12,6V en met draaiende diesel 13,8V. Als ik vervolgens de wissermotor aan zet kom ik op resp. 12,2V en 13,3V (dus zonder en met draaiende diesel). Dus er is al enig spanningsverval. Waarom vermeld ik 'dacht ik': Toen ik in bed lag realiseerde ik me dat ik op de verkeerde pin heb gemeten, pin 1 van de stekker voor de +, en pin 3 voor de -. Helaas is de 1 om door het nul-punt heen te komen (of zo), maar niet de spanning voor draaien in stand 1, die zit namelijk op pin 4. Dus de cijfers hiervoor zeggen niet zo veel. (sorry voor de verwarring)
Vanochtend nog even snel gemeten als ik de motor direct op een (externe) voeding aansluit. Die kan ik dus op iedere spanning afregelen tussen 0 en 40V, én de gebruikte stroom aflezen. Als ik die op 13,2V (of 13,4 - ik twijfel even wat het was) instel en op pin 4 aansluit (en de min op pin 3 natuurlijk), dan draait de wissermotor vrolijk 20 rondjes in 30 sec. Stroomverbruik was trouwens 1,5A, niks mis mee lijkt me.
Dus het probleem zit ergens in de bedrading of de schakelaar. Ik heb het schema er op nageplozen, er zitten verder geen weerstanden voor o.i.d. De bedrading aan pin 4 (normale stand) en pin 6 (snelle stand) gaat rechtstreeks naar de combischakelaar, en vandaar naar de zekeringen. Dus verdenk ik de schakelaar, maar is dat terrecht? Ik heb ook niet zomaar een andere om dat uit te proberen.
Is die schakelaar volgens jullie een zwak punt?
Andere opties?
Groet, Eric.Statistieken: Geplaatst door EricH — 19 mei 2011, 10:39
]]>