Hier heb ik wel een tekening uit het EPC waar het een en ander op te zien is voor de M102 die jij hebt.
D0C86654-5C9B-47C8-809D-1C06931A6773.png
Thermostaat 101 met dichtring 107 vind je in thermostaathuis 98 met deksel 104, de drie bouten 110 zijn gelijk in lengte en houden het deksel op het huis en de thermostaat met dichtring zitten daartussen geklemd.
Als je de bovenste radiateurslang volgt naar het motorblok toe kom je bij deksel 104 uit.
Zorg voor een voldoende afgekoelde motor voordat je begint, het koelsysteem staat onder druk als het warm is, laat altijd eerst de druk af door voorzichtig de dop van de radiator een stukje los te draaien, dan ontsnapt de druk. Niet doen als de motor nog heet is, eerst laten koelen tot lauw warm, bescherm je handen met een doek die je over de dop houdt, mocht er toch nog wat koelvloeistof naar buiten komen. Normaal gesproken gebeurd dat niet als je bovenstaande in acht neemt.
Dan kun je de bak plaatsen, de leiding 128 losmaken door de twee banjobouten los te draaien, de drie bouten los draaien, de radiateurslang van het deksel los maken als het deksel corrosie vertoont, om dit te verwijderen. De thermostaat kan behoorlijk vast zitten, mogelijk heb je een tang of grote schroevendraaier nodig om hem los te wrikken.
In de thermostaat zit een ontluchtingsgaatje, zorg dat deze op het hoogste punt zit als je de thermostaat monteert, gebruik een nieuwe dichtring. Wat vet aan de draad van de bouten zorgt ervoor dat deze ook na jaren nog zonder te breken los komen. Als je de radiateurslang hebt los gehad, zet deze weer vast als het deksel weer terug geplaatst is, gebruik zo nodig een nieuwe slangklem. Leiding 128 weer terug plaatsen, gebruik 4 nieuwe koperen ringen, denk erom de bouten zijn hol, draai ze niet te vast.
Na de klus systeem bijvullen, motor warm laten draaien, kachel op warm om de lucht uit het hele systeem te laten, kijk of de aansluitingen niet lekken, na afkoelen vloeistofpijl checken, en je bent klaar.Statistieken: Geplaatst door RD500sec — 28 nov 2021, 03:09
]]>