- olie en filter vervangen
- vacuum gecontroleerd, vacuumregelventiel schoongemaakt en afgesteld
- oliepomp gereviseerd
De volgende stap die je dan kan nemen is het meten van de modulatiedruk in de automaatbak. Die is namelijk af te stellen door de vacuummodulator te verdraaien.
Op de bak (722.315) zit een testpoort, daar zit een boutje, dat schroef je er uit en daarop sluit je een drukslang aan:
Aan de andere kant van de drukslang sluit je een manometer aan, voor de modulatiedruk is een bereik tot 10 bar ruim voldoende. De juiste druk voor deze bak is namelijk 2,9 bar. Die druk meet je (voor dit type bak) met 50 km/u in D. De vacuumleiding is daarbij lostrokken van de modulator. De drukslang moet dus lang genoeg zijn om in de cabine te geleiden, zoals hier:
Maak de drukslang met wat tie-raps vast, anders krijg je ongelukken. Pas ook op voor de uitlaat, want tegen hitte kan de drukslang niet.
De gemeten druk is te hoog, bijna 3,2 bar, dus er moet wat gesteld worden.
Dopje van de modulator afhalen, het sleuteltje naar buiten trekken en linksom voor lagere druk en rechtsom voor hogere druk. 360º draaien is ongeveer 0,4 bar.
Met een paar keer stellen en meten komen we dan eindelijk uit op 2,9 bar:
Kniesoren zullen zeggen dat het 2,85 bar is, maar we reden nog geen 50 km/u.
Toen weer het vacuum aangesloten en het was een groot succes. Met name het harde terugschakelen van 3 > 2 bij afremmen was compleet verdwenen. Opschakelen ging ook goed, soepeltjes maar geen slippen. Operatie geslaagd dus.Statistieken: Geplaatst door Govert — 19 apr 2012, 17:42
]]>