Modellen: 200D/220D/240D/240TD/300D/300TD/300CD/300TDT/300DT/300CDT
Klepspeling is in te stellen door de bovenste steldopmoer aan de bovenkant van de klep te stellen. De stelmoer moet daarna geborgd worden met de borgmoer eronder. De klep moet tegen draaien worden gezekerd door de derde sleutel.
Hier zie je een foto van de klepstelsleutels
De twee onderste sleutels zijn voor het draaien van de dopmoer en borgmoer, de bovenste sleutel is tegen het verdraaien van de klep.
Bestelnummers:
stelsleutels
MB 615589000100 - Hazet 2769 - prijs € 30 per stuk
Vasthoudsleutel
MB 615589000300 - Hazet 2769-3 - prijs € 20 per stuk
Er is ook nog Hazet 2769-1 beschikbaar, die is iets korter, met name handig bij de OM617 (300D)
Alternatieven voor het speciaal gereedschap
- (Zelfgebogen) steeksleutels (14 mm)
- grote schroevendraaier om verdraaien van de klep tegen te gaan
Klepspeling 200D/220D/240D/240TD/300D/300TD/300CD
koud
inlaat 0,10 mm
uitlaat 0,30 mm
warm
inlaat 0,15 mm
uitlaat 0,35 mm
Klepspeling 300DT, 300TDT, 300CDT (turbodiesels)
koud
inlaat 0,10 mm
uitlaat 0,35 mm
warm
inlaat 0,15 mm
uitlaat 0,40 mm
Bij temperaturen onder de -20 graden Celsius moet de inlaatklep 0,05 mm ruimer gesteld worden.
Hoe moet de dieselmotor gesteld worden?
Alle dieselmotoren kennen dezelfde manier van stellen.
Eerst moet het kleppendeksel verwijderd worden. Het kleppendeksel zit met vier moertjes vast. Voordat het kleppendeksel verwijderd kan worden moet er nog wel wat worden losgemaakt: carterontluchting (slang aan de bovenkant van het deksel), gasstangen en soms wat vacuümleidingen. Het is een kwestie van een paar bolletjes van de gasstangen losmaken (gelijk een gelegenheid om ze te smeren) en een beugeltje losmaken, soms moet de stang van het schutbord naar de dieselpomp eraf. Het beste is om een paar foto's te nemen van hoe het zit, zeker als je een "ingewikkeld" gasstangenstelsel hebt (zoals bij automaat/tempomat/EGR).
Hieronder zie je een voorbeeld van een ingewikkeld stelsel, van een 300 Turbodiesel uit Amerika.
Als de gasstangen los zijn en de moertjes verwijderd, kan je het kleppendeksel verwijderen. Dat gaat eenvoudig bij de kleine diesels, soms is het wat lastiger bij de 300D.
Nu kan het echte stellen gebeuren. Er is geen speciale volgorde voor het stellen, de enige voorwaarde is dat de nok recht tegenover de tuimelaar staat. Hieronder zie je een doorsnede van de klep en het stelmechanisme:
Bovenaan zie je de nokkenas, daaronder de tuimelaar en daaronder de klep. Klepspeling wordt gemeten bij de pijl. De dopmoer bovenop de klepsteel (bij nr. 1) is de stelmoer. Door de stelmoer omhoog of omlaag te draaien, wordt de tuimelaar omhoog of omlaag geduwd, waardoor de klepspeling af- of toeneemt.
Omdat je wil dat de klepspeling constant blijft en de stelmoer in positie blijft, is er een borgmoer (bij nr. 2) die je tegen de stelmoer aandraait om de zaak te blokkeren.
Stap 1 is het meten van de klepspeling, daarmee bepaal je of het nodig is te stellen. Daarvoor voel je welke voelermaat nog tussen de tuimelaar en de nokkenas past. Als het nodig is, dan gebruik je de twee steeksleutels om de stel- en borgmoer van elkaar los te draaien.
Is de klepspeling te weinig, dan moet de borgmoer eerst omlaag gedraaid worden, dan kan de stelmoer daarna ook omlaag. Dus eerst stelmoer vasthouden en de borgmoer losdraaien (naar beneden).
Is de klepspeling te veel, dan moet de stelmoer omhoog, dus eerst de borgmoer vasthouden terwijl je de stelmoer omhoog draait.
Omdat je niet wil dat de klep gaat meedraaien tijdens het stellen, leg je de derde sleutel op de klepveerschotel (onder nr. 2).
Inlaatkleppen zitten bij de buis van het inlaatspruitstuk (die buizen zijn niet roestig) en uitlaatkleppen zitten bij een buis van het uitlaatspruitstuk (roestig, gaat verder naar de uitlaat).
Zo ziet dat in de praktijk er uit:
Practische tips:
- Draai voorzichtig, de klepspeling is maar heel weinig. Draai terwijl je voelt met de voelermaat, daarvoor moet je enige handigheid ontwikkelen, omdat je twee steeksleutels en een voelermaat moet bedienen.
- Tijdens het vastdraaien zal de klepspeling afnemen (stelmoer komt omhoog in de schroefdraad), dus ietsje ruimer stellen vanaf het punt dat de voelermaat stroef gaat (meestal 45º van de steeksleutel) en daarna pas vastdraaien. Mocht de klepspeling te krap zijn na het vastdraaien, zal de zaak weer losmoeten.
- Als de beide steeksleutels precies boven elkaar zitten, dan kan je met een enkele steeksleutel per ongeluk op zowel de borgmoer als de stelmoer zitten. Losdraaien zal dan niet lukken. Als de beide steeksleutels precies boven elkaar zitten, druk dan de onderste steeksleutel (op de borgmoer) goed naar beneden.
- Wasknijpers op de olieleiding zijn handig om te weten welke klep gedaan is.
- Officieel moet je de kleppen die goed zijn controleren of de stelmoer en borgmoer zijn aangedraaid.
- Vastdraaien is normaal vastdraaien, niet overmatige kracht uitoefenen.
Motor: M110
Modellen: 280/280C/280E/280CE/280TE
Klepspeling is in te stellen door het draaien van een enkele stelmoer. Deze stelmoer kan slechts met enige moeite gedraaid worden.
Hieronder zie je de benodigde sleutels:
Dit is de stelsleutel.
MB 110589010100 - Hazet 2771 - prijs € 23,00
Dit is de open dop waarmee zowel de klep gesteld kan worden als een controle kan worden uitgevoerd of de stelmoer nog wel strak genoeg vastzit. Het draaimoment moet tussen de 20-40 Nm liggen.
MB 110589000100 - Hazet 2768-1 - prijs € 33,00
Alternatieven
- gewone steeksleutel 17 mm. In de praktijk gaat dit voor sommige kleppen niet altijd goed met kans op beschadiging. Ook zal een gewone steeksleutel in veel gevallen te kort zijn.
Klepspeling
koud
inlaat 0,10 mm
uitlaat 0,25 mm
warm
inlaat 0,15 mm
uitlaat 0,30 mm
Bij temperaturen onder de -20 graden Celsius moet de inlaatklep 0,05 mm ruimer gesteld worden.
Stellen van M110-motoren
Ook hier moet het kleppendeksel los, het zijn nogal veel moertjes. Eerst de bougiekabels, markeer ze desnoods om ze niet om te wisselen. De slang van de carterontluchting moet ook los, is niet al te makkelijk gemaakt. Let ook op vacuümslangetjes en gasstangen, maak eventueel wat foto's van de oorspronkelijke situatie. De rubber afdichtingen rond de bougie-openingen verwijderen nadat het kleppendeksel is verwijderd.
Hieronder zie je het stelmechanisme:
1. veer
2. stelmoer
3. moer waarmee stelmechanisme is vastgedraaid
4. klephoedje
Het meten van de klepspeling doe je bij de pijl als de nok omhoog staat. Door het draaien aan nr. 2 verminder of verhoog je de klepspeling. Als je de lange stelsleutel gebruikt, kan je de veer laten zitten. Als je met de dop of een gewone steeksleutel stelt, met een tang of schroevendraaier de veer eraf trekken. De veer is in een groef geklemd. Let bij montage dat de veer goed is ingeklemd.
Het klephoedje 4 is in verschillende maten verkrijgbaar, daarmee kan je een ingeslagen klep, die niet meer te stellen is, nog wat extra leven geven (maar de "beademing" van de motor is door de ingeslagen klep niet goed).
In de praktijk ziet het er als volgt uit:
Let er op dat de sleutel op de stelmoer blijft zitten, het draaien van de stelmoer gaat stroef, waardoor makkelijk de sleutel eraf kan schieten, met schade aan de stelmoer tot gevolg.
Inlaatkleppen zitten allemaal aan de linkerkant van de auto (rechts als je voor de auto staat, aan de kant van het inlaatspruitstuk), de uitlaatkleppen zitten allemaal aan de andere kant.
Motor: M102
Modellen: 200/200T/230E/230CE/230TE
Klepspeling wordt ingesteld door het verdraaien van een stelschroef (met een kruiskopschroevendraaier) en het borgen middels een moer (13 mm).
Dit is de speciale klepstelsleutel
MB 102589000900 - Hazet 2767 - prijs € 38,00
Alternatieven
- ringsleutel 13 mm en phillips (kruiskop) nr. 2. Let op, geen pozidrive gebruiken. Ook hier moet goede kwaliteit gereedschap gebruikt worden ter voorkoming van beschadiging.
Klepspeling
koud
inlaat 0,15 mm
uitlaat 0,30 mm
warm
inlaat 0,20 mm
uitlaat 0,35 mm
M102-motor kleppen stellen
Luchtfilterhuis moet verwijderd worden, zit met wat schroeven vast. Verwijder ook de aansluiting van de carterontluchting en eventueel de slang van de LPG. Dek de luchtinlaat af met een schone doek.
De bougiekabels moeten los, met bijbehorend plastic. Markeer de bougiekabels als je denkt straks niet meer te weten waar welke kabel moet.
De vijf moertjes losdraaien en nu kan je het kleppendeksel verwijderen. Kleppendeksel is van een composietmateriaal gemaakt, dus voorzichtig verwijderen, geen hamer ofzo gebruiken.
Hieronder zie je het klepstelmechanisme.
Meten doe je bij de pijl. De nok moet 180 graden tegenover de tuimelaar staan. Is wat lastig te zien, omdat de nokkenas onderliggend is. Dat blokje boven de pijl moet je omhoog duwen met de voelermaat. De stelschroef wordt geborgd door een moer. De moer wordt tegen de tuimelaar aangedraaid, terwijl je stelschroef vasthoudt. Om te stellen houd je de stelschroef vast, terwijl je de borgmoer losdraait. Nu de stelschroef draaien om de speling in te stellen en daarna de borgmoer vastdraaien (aanhaalmoment 20 Nm).
Zo ziet dat er in de praktijk uit:
Het kan ook met een ringsleutel en een kruiskopschroevendraaier, maar dat is veel onhandiger dan de speciale sleutel.
Het kleppendeksel moet niet te vast worden gedraaid, idealiter in stapjes van 3 Nm tot 15 Nm. Op volgorde aandraaien, bij nummer 1 beginnen:
Motor: M123
Model: 250
Klepspeling wordt ingesteld door het draaien van de enkele stelmoer. Ook hiervoor wordt de open dop gebruikt die we bij de M110-motor gezien hebben:
MB 110589000100 - Hazet 2768-1 - prijs € 33,00
Alternatief
- Gewone steeksleutel 17 mm
Klepspeling
koud
inlaat 0,10 mm
uitlaat 0,20 mm
warm
inlaat 0,15 mm
uitlaat 0,25 mm
Bij temperaturen onder de -20 graden Celsius moet de inlaatklep 0,05 mm ruimer gesteld worden.
Hier zie je nog een dwarsdoorsnede van het stelmechanisme:
Meten gaat bij de pijl, stellen door nr. 63 te draaien.
Foto's heb ik er niet van, maar het lijkt sterk op de M115-motor.
Motor: M115
Modellen: 200/230/230C/230T
Klepspeling wordt ingesteld door het draaien van de enkele stelmoer. Ook hiervoor wordt de open dop gebruikt die we bij de M110-motor gezien hebben:
MB 110589000100 - Hazet 2768-1 - prijs € 33,00
Alternatief
- Gewone steeksleutel 17 mm
Klepspeling
koud
Inlaat 0,10 mm
Uitlaat 020 mm
warm
Inlaat 0,15 mm
Uitlaat 0,25 mm
Bij temperaturen onder de -20 graden Celsius moet de inlaatklep 0,05 mm ruimer gesteld worden.
Hoe de M115 te stellen?
Hieronder zie je de doorsnede van het stelmechanisme.
Je meet bij de pijl en je stelt door de enkele stelmoer (nr. 63) te draaien.
Inlaat en uitlaatkleppen herken je aan de pijp van het spruitstuk: roestige pijp is het uitlaatspruitstuk en de desbetreffende klep is een uitlaatklep. Er is nog een veer gemonteerd, die kan je er desgewenst afhalen, niet vergeten weer goed te monteren.
In de praktijk ziet dat het er als volgt uit:
Een vaste verbinding is wat handiger dan een ratel, dan hoef je niet telkens de ratel om te stellen.Statistieken: Geplaatst door Govert — 30 jul 2011, 21:52
]]>