Die sludge die boven in die filmpjes is te zien, is black sludge, typisch gevolg van minerale olie die afwisselend laag en hoog wordt belast, dus een aantal korte ritjes afgewisseld met hard rijden. De olie wordt dan als geheel stroopachtig en dan kunnen de oliekanalen verstoppen.
Je hebt ook nog water in olie-sludge, gevolg van veel korte ritten, maar vormt geen klonten.
Maar stel dat die sludge onder het kleppendeksel loskomt. Die kan dan eventueel in de oliepan komen. Dan moet dat opgezogen worden door de oliepomp. Als de klonten heel groot zijn, dan is het al moeilijk om langs het rubber te komen onderaan te olieaanzuigpijp. Als het daar langs is, dan moet het nog door de zeef. Bij de revisie van een OM616-motor kwamen we wel wat rommel tegen dat tegen de zeef zat.
Dan via de oliepomp naar het filter. Het filter (voor diesels) bestaat uit een hoofdfilter en een bypass-filter: 80% gaat langs het hoofdfilter, 20% langs het bypass-filter. Er wordt altijd gefilterd, tenzij er teveel drukverschil ontstaat, dan gaat er ongefilterde olie de motor in, maar deze ongefilterde olie is wel altijd gezeefd, dus de brokken kunnen nooit erg groot zijn, in ieder geval niet groot genoeg om oliekanalen te verstoppen.
De waar Bram300TD naar gelinkt heeft zijn wel leuk. Eigenlijk zou je een kleppendeksel van plexiglas moeten hebben.Statistieken: Geplaatst door Govert — 15 nov 2011, 00:59
]]>