"Mijn ervaring is dat warmlopen bijna altijd ligt aan een verouderde/vervuilde/verstopte radiateur.
Spoelen met citroenzuur kan helpen maar als het te erg is helpt alleen de radiateur te vervangen."
er zit net 2 weken een nieuwe Behr radiator in dus dat is het niet !
"Je kunt natuurlijk wel eerst kijken of de thermostaat opent (heb je gedaan)."
ja maar opent langzaam van 82-90 graden
"De waterpomp kan ook wat pompwerking verliezen als er een te dikke pakking onder zit, maar met een goede radiateur is dat toch peanuts."
ok specialist zei ook als ie niet lekt is ie ok altijd ... ok en hij pompt als thermostaat eruit is goed. Motor word dan graad of 60 met karton ervoor dus koelt ok )
Ik hab ooit een 240D/8 die warm liep op de autobaan boven de 100 km/h. Stationair en zo geen probleem. Ik moest die ook bijkoelen met de verwarming in de auto. Ik heb toen voor een vakantie naar Spanje een nieuw en fijner koelblok in de radiateur laten solderen en daarna bleef de temperatuurmeter knalvast op 80 graden staan, zelfs in de bergen.
De thermostaat moet de temperatuur regelen, niet de radiateur, die moet gewoon koelen (en goed!).
Als het echt te koud wordt kan het wel goed zijn de radiateur gedeeltelijk af te dekken, dat doe ik ook in de winter, de motor komt dan toch eerder op temperatuur en blijft wat warmer als de motor niet zo hard werkt.
ja maakt niet uit voor themperatuur bij mij hij loopt in beide gevallen op naar 90 graden en word niet heter.
Verder kunnen lucht of gasbellen ook nog wel problemen geven, de thermostaat opent niet goed in een gasbel. Kan gebeuren bij lekke koppakking.
heb geen lekkage en motor loopt verder goed. Hij zou alleen 80 ipv 90 graden moeten zijn denk ik.
Verder staat er geen druk op het systeem, kan de radiator dop er zo afdraaien meestal.
Op de Thermostaat staat 80 graden maar lijkt eerder op een 87 graden thermostaat. Nog maar weer een nieuwe kopen dan?
dank marcStatistieken: Geplaatst door OverExposure — 06 dec 2011, 19:56
]]>