Een lek in de CV komt veel voor en zorgt er inderdaad voor dat de motor niet meer of slecht uitgaat en dat de automaatbak slecht schakelt (bij diesels tenminste). Er zit wel een ventiel bij de aansluiting van de CV, maar die moet vacuüm in de CV houden als de motor wordt uitgezet, maar andersom werkt het niet. Overigens, als de CV de oorzaak is van de lekkage, dan werkt de CV ook niet of niet goed. Het systeem moet zelfs na een paar dagen stilstaan nog werken en dan 7 tot 8 keer. Dit kan je zo testen: ritje maken, na een uur of langer de CV testen. Moet 7–8 keer open en dicht kunnen.
Hieronder zie je een schema van je vacuumsysteem voor de automaatbak:
Andere lekpunten zijn:
- omschakelventiel, kan je testen door het ding te bypassen.
- aansluiting van de vacuummodulator op de bak
- rubber onder het kapje van de vacuummodulator, deze twee dingen kan je testen door te zuigen aan de lijn naar de modulator, dan moet luchtdicht zijn, je mag geen lucht (of olie) kunnen aanzuigen.
- koplampverstelunits, kan je testen door te kijken of de lampen op en neer gaan bij het verdraaien van het wieltje. Kijk ook hoe lang de lampen hoog blijven als de motor uitgezet wordt.
Bij de aftakking van de hoofdvacuumleiding (nr. 62) kan er ook vervuiling zijn, dan is er onvoldoende vacuüm in het hele systeem, dat is een kwestie van schoonmaken/doorblazen.
Een vacuümsysteem kan je gewoon lostrekken in de motorruimte. CV is een geel terugslagventiel, uitzetten is een bruine leiding, de koplampverstelling is geloof ik paars met geel.
Maar controleer de kickdownschakelaar ook, even onder het stuur kruipen en het stekkertje eruit trekken. De symptomen zijn hetzelfde als een laag vacuum.Statistieken: Geplaatst door Govert — 03 dec 2011, 21:02
]]>