Het kan optreden zodra de diesel water bevat. Dat komt gemakkelijker voor dan je wellicht denkt. Vooral aan boord van schepen waar de temperatuur in de machinekamer en rondom de tanks vaak hoog is. De bacterie vormen zich in dit water/diesel scheidingsvlak. Vervolgens leidt dat tot allerlei problemen. Je kunt allerlei verschijnselen krijgen. Sludge en of een harde, bijna kalk-achtige, afzetting. Filters slaan dicht en je kunt ook schade aan de HD pompen en injectoren oplopen.
Die sludge/afzetting kan zich verbazingwekkend snel vormen. Binnen een halve dag kan je een tank vol hebben!
Een paar jaar geleden was ik op een motorjacht in de West Indies. We voeren van St Lucia naar Barbados. Halverwege stopte beide motoren. Filters zaten helemaal vol. Leek wel een soort van spons. Ook de tanks zaten helemaal vol.
Aan boord van schepen/jachten is de beste remedie om te voorkomen:
- bunkeren alleen bij A-merken
- continue water aftappen aan de tanken / filters/ strainers etc
Er zijn allerlie additieven die je aan de diesel kunt toevoegen om het te voorkomen. En zoals met de meeste additieven lopen de meningen over de effectiviteit nogal uiteen. Als je het eenmaal hebt is het erg lastig om er weer vanaf te komen.
Het zal vast ook bij auto's voorkomen. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Met de bio-diesels is overigens de kans op bacteria groter geworden.
JeroenStatistieken: Geplaatst door Jeroen — 04 dec 2011, 14:22
]]>