Grootste reden voor banden met een grotere omtrek is voor mij de brandstofverbruiksvermindering. De hoogte vind ik fijn, en ik wil nog weleens in een kuil terechtkomen...
IMG_1476.jpg
Dus aldus.
Govert vertelde mij laatst dat 185/80/15" banden een vermindering in toeren teweeg brengt van ongeveer 7%. Tenminste, bij de gelijke snelheid uiteraard. 195/80 zou hetzelfde resultaat opleveren lijkt me, daar de wang nog steeds 80 is. Wellicht is 185 nog zuiniger in verbruik doordat minder profiel met het wegdek in contact is. Daarbij gaan grotere banden meer kilometers mee. Volgens Govert kon je zelfs die 185/80/15 banden zonder de auto te verhogen monteren.
185/80/R15 is echter aanzienlijk duurder in aanschaf, deze beginnen bij 140 euro per stuk, terwijl de grotere broer (195/80/R15 bij de helft, 70 euro, begint. Daarbij is er ook meer aanbod van die 195 band.
Natuurlijk zit je met het punt van minder kracht, koppel bij wegrijden en versnellen, waardoor je wellicht geneigd bent meer gas te geven en je dus meer verbruikt. Maar dit neem ik voor lief daar ik vooral lange afstanden rijd.
Dit gegeven meegenomen, laat ik eens uitgaan van een brandstofvermindering van 5%. Als ik kijk naar de gemiddelde levensduur van een band, laat zeggen 50.000 km. Mijn huidig verbruik is 10 liter op 100 km. Met de nieuwe banden is mijn verbruik 9,5 liter op 100 km.
50.000 km / 100 km = 500
500 x 9,5 = 4750 liter diesel per 50.000 km
500 x 10 = 5000 liter diesel per 50.000 km
Ik spaar over de levensduur van een gemiddelde set banden dus 250 liter brandstof. Met een gemiddelde dieselprijs van 1,35 kom ik dan uit op een totale besparing van 337,50. Daar kan ik denk ik een behoorlijke set nieuwe banden van kopen. Daarbij is mijn huidig verbruik volgens mij nog hoger, dus wordt mijn besparing ook hoger! En de dieselprijs stijgt gestaag, waardoor mijn besparing nog groter wordt.
Vragen:
Vraag 1: Kan ik de 195/80R15 banden monteren zonder de auto te moeten verhogen?
Vraag 2: Als ik grotere banden monteer zonder de auto te verhogen, moet ik dan de auto met de nieuwe set opnieuw laten uitlijnen?
Vraag 3: Als ik grotere banden monteer en de auto ook nog op andere wijze verhoog, moet ik de auto dan met de nieuwe set opnieuw uit laten lijnen?
Mijn zomerbandenset is nu best wel een troepje, mijn winterset is nog erg goed, ik zou dus alleen de zomerset willen gaan vervangen als ik zonder uitlijnen straks weer de winter in kan, anders moet de grote set wachten tot de winterset ook aan zijn eind is.
Ben benieuwd naar jullie suggesties!
Groet, LaurensStatistieken: Geplaatst door Laurens123 — 13 jan 2012, 23:44
]]>