Een week na de vorige post maar weer eens een aanvraag op onderdelenlijn en onderdelenzoeker geplaatst. Dit was de zesde of zevende keer in de afgelopen 5 jaar en tot nu toe nooit een reactie gehad, ook een aanvraag hier op het forum een jaar geleden gaf geen reactie. Nu had ik het Bosch onderdeel nummer er ook bij geplaatst en tot mijn grote verrassing kreeg ik twee dagen later een mail van mercedesdemontage uit Hilversum dat ze er een hadden liggen. De volgende dag meteen op weg, papiertje mee met de onderdeelnummers vanaf de wis en kijken. Alles klopte!! Meteen ook gevraagd of ze de bijbehorende bobine ook hadden en jawel, hier zaten ook de aansluit kabels en de de vierpolige steker voor in de module nog aan, wist ik ook meteen hoe die aangesloten moesten worden. De verdeler was verder helemaal kaal, dus eerst maar een verdeelkap en een rotor besteld bij mister-auto, die was het goedkoopst en slechts €1,- verzendkosten bij bestellingen boven €60,- ondanks dat het verzonden wordt ergens uit de buurt bij Lyon. Vervolgens nog een module bij steronderdelen, die hebben een mooie aanbieding en deze wilde ik liever nieuw. Toen moest ik alleen nog het groene snoertje hebben met stekers vanaf de verdeler naar de module. Hier zijn ze bij Wensink Emmeloord twee dagen mee bezig geweest om er zeker van te zijn dat ik de goede kreeg en uiteindelijk, na het opvragen en naar mij doorsturen van de bouwtekening, zijn we samen tot de conclusie gekomen dat het toch de goede moest zijn en had ik die na een week ook in huis.
Tja, en dan heb je alles, maar dan moet het er ook nog in natuurlijk. Eerst maar eens grondig een aantal schema's bestuderen. Het oorspronkelijke systeem dat er in zat had twee voorschakelweerstanden, met aansluitingen. Het systeem met contactpunten wat er daarna ingebouwd was (niet door mijzelf) had maar een voorschakelweerstand. En het nieuwe systeem werkt zonder voorschakel weerstanden. Dan moet je wel even uitzoeken wat er verdwijnt aan bedrading en wat nog wel aangesloten moet blijven. Ik heb een Haynes manual van de 250&280 waar de beide oude systemen in staan en een Bucheli van de 200&230E waar de beide nieuwe systemen in staan en met behulp van deze twee boeken ben ik er uit gekomen. De ontstekingssystemen van alle deze 123 modellen zijn vanaf 1982 namelijk hetzelfde geworden, weliswaar ieder met zij eigen verdeler, maar het principe en de aansluitingen zijn gelijk. Ik heb hieruit ook alle aansluitingen van de diagnosestekker weer op de juiste plaats weten te krijgen.
Toen alles eruit was heb ik eerst het binnenscherm maar wat opgeknapt, er bleven nu een aantal gaatjes over waar de weerstanden op geschroefd waren geweest. Alles een beetje schoongemaakt, geschuurd en na de primer wat lak erop, dan lijkt het weer wat. Dit moest allemaal gebeuren voor het inbouwen van het nieuwe spul en het viel niet mee om het geduld op te brengen. Ik wilde weten of het ging werken, maar ik heb toch maar een paar dagen ervoor uitgetrokken.
Bij het plaatsen van de nieuwe verdeler bleek deze niet op de juiste manier in het gat te passen, wat een teleurstelling. De rotor kon niet op de juiste plek, de eerste cilinder, geplaatst te kunnen worden. De boeken en de wis er maar weer bij. Daaruit bleek dat de as die de verdeler aandrijft zo'n 30 graden te laat te staan. Na enig zoekwerk in de wis blijkt het echt mogelijk te zijn deze as uit het blok te trekken. Ondanks dat ik zoiets nog nooit had gedaan dit toch maar geprobeerd. Eruit halen gaat vaak wel, maar krijg je het er ook weer in? Volgens de wis wel, maar die gaat er vanuit dat hij er op dezelfde manier weer ingaat en ik wilde hem draaien. Aan de bovenkant van de as zit een gleuf, waar de ontsteking door mee wordt genomen. Deze gleuf hoort parallel aan de cilinderkop te staan als cilinder 1 op het BDP staat. In de wis staat dat je een platte tang moet gebruiken om hem eruit te trekken, maar dat lukte voor geen meter, veel te glad met die olie erop. Uiteindelijk is het gelukt door meet een oude beitel van de juiste breedte, die ik in de gleuf van de as stak en vervolgens naar rechts draaide. Omdat het een schuine vertanding is komt de as dan omhoog. Vervolgens de as een tandje naar rechts gezet en er weer in laten zakken. Helaas wordt de oliepomp ook aangedreven door dezelfde as en daarvoor zit aan de onderkant van de as ook een gleuf. Deze staat dan natuurlijk anders dan de nok van de oliepomp en dat valt dan niet in elkaar. De motor maar gaan draaien, bijna een hele slag en ieder keer even op het asje duwen om te proberen of hij al wilde zakken. En jawel, uiteindelijk is dit gelukt. Ton de motor nog een slag doorgedraaid tot alles weer in de juiste stand stond om de verdeler erin te doen en nu was het wel goed. Hoera!! Daarna de bobine op de plaats van de oude gezet en de module aan het binnenscherm geschroefd en de juiste draadjes aangesloten.
Zo ziet het er nu uit:
ontsteking2.JPG
ontsteking3.JPG
En dan proberen. En hij doet het
Vrijwel meteen, nu alleen nog eens met een stroboscoop correct afstellen, maar hij rijdt nu al beter dan hij jaren gedaan heeft.
Dit alles maar even opgeschreven, want ik vind als je een vraag stelt moet je eigenlijk ook laten weten hoe het uiteindelijk afloopt.Statistieken: Geplaatst door WJ15129 — 17 mei 2012, 13:03
]]>