Voor een hybride conversie zou ik een serie gewonden DC motor nemen (dus zonder regeneratie) met controller. Dit is veel goedkoper dan AC. Het voordeel van AC is wel dat ze erg veel koppel hebben bij lage toeren. Voor de accus zou ik gewoon lood tractie accus nemen. Zijn veel goedkoper dan lithium ion en hebben geen BMS nodig. Dit is veel goedkoper dan lithium ion en veiliger. Neem wel gel accus, want anders wordt je niet blij van continu water bijvullen in onbereikbaar geplaatste accus. Als je lood accus op het oog hebt, stuur mij dan even een pb. Het is namelijk ongelooflijk hoeveel onjuistheden er in brochures staan over accus en iedere leverancier/fabriekant gebruikt zijn eigen normen om het aantal laad-cycli te bepalen.
Mocht je geld zat hebben dan zou ik gaan voor volledig electrisch met wielnaafmotoren. Lekker simpel en maximale ruimte over voor accus.
Verder voordeel van het blijven gebruiken van je brandstof motor is dat je de volgende onderdelen niet nodig hebt:
dc-dc converter. (voor je 12V systeem)
kachel voor interieurverwarming. (op het forum staan veel ervaringen van het niet hebben van een kachel in de winter)
krachtstroom aansluiting om laadtijd acceptabel te houden.
Als je de electro motor in een hybride opstelling gaat gebruiken in de cardan as, zorg er dan wel voor dat de motor as het kopel van de brandstof motor aan kan. Zou jammer zijn dat de as van de electromotor in een wokkel verandert als je een keer plank gas geeft.
Het is niet mijn bedoeling betweterig overkomen. Ik heb me dat afgelopen jaren veel in deze zaken verdiept, ben er dagelijks mee bezig op mijn werk en ben blij eens een keer een nuttige bijdrage op het forum te kunnen geven. Ik probeer je zoveel mogelijk informatie te geven om je project succesvol te maken.
Succes,
Roel
ps) Dit is mijn electrische motor:Statistieken: Geplaatst door Gast — 05 mei 2012, 13:56
]]>