Onze 230TE heeft weer dienst gedaan als vakantieauto. In midden-Frankrijk begon er vervaarlijke rook uit de motorkap te komen. De motorruimte was behoorlijk nat van de olie. We konden het niet 1-2-3 (!) verklaren en zijn maar naar een MB garage gegaan (Chateauroux). Daar heeft men de klepdekselpakking vervangen, terwijl wij met een gehuurde Peugeot 308 (airco, cruise Control, 1 op 22 op diesel....) onze reis voortzetten.
Bij het ophalen van de auto leek het probleem opgelost, maar met bagage en kinderen achterin kwam toch het gerook weer terug. De verklaring was een lekkende slang vanaf de pomp van de niveauregling. Het oliepeil in het voorraadtankje zakte gestaag. Dus terug naar de MB garage in chateauroux. Daar kon men ons niet snel genoeg aan een nieuwe slang helpen. Ik vroeg of ik met deze lekkage, en eventueel zelfs zonder olie in het systeem, naar nl terug kon rijden. Dat zou wel kunnen, zei men daar. Dat hebben we dus maar gedaan (de scholen en netwerk begint morgen weer...)
De eerste 100 km af en toe hevig rokend, en daarna was de hydraulica-olie op. En hebben we gewoon zonder niveauregling doorgereden. Af en toe meende ik wel wat getik of geratel te horen, maar de auto zakte niet erg door en bleef redelijk stabiel op de weg liggen.
Nu, bij thuiskomst (alles dus goed gegaan) vraag ik me af of ik met deze actie mogelijk iets beschadigd heb. Ik zou me kunnen voorstellen dat het systeem het niet leuk vindt om droog te staan tijdens een rit.
En dus de vraag: zou het volstaan om de lekkende slang tevervangen, of moet ik vrezen voor een revisie aan meer vitale onderdelen van de niveauregling?
Voor de rest heeft de Benz zich overigens prima gedragen. Zo'n moderne Peugeot geeft wel aan hoe zeer de techniek is voortgeschreden, maar ik voel me er niet thuis in.
Benieuwd of iemand mij kan helpen met deze vraag.
FransStatistieken: Geplaatst door Fransfun — 02 sep 2012, 20:52
]]>