Enfin.. Hier de geconstateerde waardes:
Accuspanning: 12.57V
Bobine
Weerstand
Terminal 1 & 15: 0.4-0.5 Ohm (ideale waardes: 0.38-0.45, mijn multimeter ging echter maar tot 1 decimaal)
Terminal 1 & 4: 9.78 kOhm (ideaal: 8-11 kOhm)
Spanning
Hier wordt het vreemd... heb diverse keren aan de krukas gedraaid met een dop 27, maar ik zie geen verschil in spanning. (of ik moet heel toevallig precies iedere keer op een gesloten contactpunt gekomen zijn)
Terminal 1: 1V (idealiter 0.7V - 1.5V)
Terminal 15: 4.24V (idealiter 3.6V - 4.6V)
Voorschakelweerstanden
De weerstand was onmogelijk te meten met de multimeter... die bleef maar schommelen en uitslaan. Geen idee waarom, dus hier volgt de spanning gemeten met het contact aan (motor uit) (waar A het verst van de voorkant van de auto is)
0.6-weerstand: A: 8.7V B: 4.4V
0.4-weerstand: A: 8.7V B: 11.72V
Ontstekingsmodule
Terminal 15: 12.26V
Terminal 16: 12.26V
Groene draad: 0V (de connectie op de ontstekingsmodule kreeg ik niet lekker gemeten)
Zo te zien "pulseert" de spanning op mijn bobine dus niet, maar dat is vreemd... aangezien we dat a) gisteren duidelijk merkte (door een dansende multimeter met draaiende motor) en b) de auto überhaupt gewoon loopt. Zonder puls zou hij toch juist helemaal niks moeten doen?
Net nu ik dacht mijn ontsteking een klein beetje te begrijpen kom ik tot de ontdekking dat mijn verdeler er wat vreemd uit ziet van binnen (zie bijlage). Heeft deze wel een contactpuntje? En wat is de functie van het kroontje? Als ik er een beetje half doorheen kijk dan zie ik een soort koperen spoel.
Nog iets... als ik zorg dat de rotor van mijn verdeler op het merkteken sta, dan zie ik nergens op de krukas een merkteken. Hij is onlangs nog afgesteld (met de diagnosecomputer).
Gr,
Robin
photo.JPG
Ps. Let niet op de vettige toestand van mijn motorruimte Statistieken: Geplaatst door Robin-H — 26 aug 2013, 22:05
]]>