Zet het contact aan, zonder te starten en meet de spanning tussen de beide bobine aansluitingen en de massa:
Klem "1" moet een waarde geven tussen 0,5 en 2.0 volt.
Als dit hoger is dan is de module stuk.
Klem "15" een waarde rond de 4,5 volt.
Dit geeft een indicatie over de staat van de voorschakelweerstanden. Als dit niet klopt dan de voorschakelweerstanden doormeten. Moeten 0,4 en 0,6 ohm zijn.
Trek ook de steker met de groene kabel eens uit de module en meet de weerstand tussen de beide polen van deze kabel. De centrale pen en de ronde aansluiting eromheen.
Deze weerstand moet tussen de 500 en 700 ohm liggen. Hoe kouder de motor hoe lager de weerstand.
En meet de weerstand tussen de centrale pen en de massa, deze moet oneindig zijn. In ieder geval >200 Kohm.
Dit geeft een beeld van de conditie van de zender in de verdeler.
Trek ook de vierpolige steker eens uit de module en kijk of de polen wellicht gecorrodeerd zijn.
En als toch al de stekers eruit zijn, schroef de module eens los van het scherm en kijk hoe het ding er aan de achterkant uitziet.
Dit zijn zo'n beetje de tests die in de WIS staan en die met een gewone multimeter uit te voeren zijn.
Als je een contacthoekmeter hebt kun je die ook nog meten. Moet tussen de 39 en 51 graden liggen bij een motortoerental van 1500 omw/min.
Als dit allemaal klopt zou de ontsteking goed moeten zijn.Statistieken: Geplaatst door WJ15129 — 11 sep 2013, 16:46
]]>