Ik haak ook even in op mijn voorgangers.
Oppassen met motorreiniger is het devies. De moderne motorolieën hebben voldoende reinigende werking. Wanneer de vervuiling bovenin de motor dusdanig is dat de nokkenas geen smering meer krijgt dan is de motor, bij normaal gebruik, binnen afzienbare tijd (lees minuten, HOOGUIT 1 uur) naar de haaien. Voor een goede smering is al een dunne film voldoende dus .... Lichte krassen (graag een foto) zijn geen probleem zolang deze niet te talrijk zijn en niet te diep. Verder dient de nokvorm niet afgesleten te zijn. Het is namelijk niet voor niets dat de nokvorm is zoals die is
Zoals al gezegd: kleppendeksel schoonmaken en op termijn weer controleren.
Ik heb wel een vraag aangaande je wagen: hoe lang heb je deze al en hoeveel kilometer heb je er mee gereden?
Als je nog nooit problemen hebt gehad en normaal onderhoud uitvoert dan zul je zelf toch een beeld hebben over de staat van de motor, denk ik.
Dan de fan. Deze moet los kunnen draaien als de motor stilstaat. Ik weet niet of deze bij jou electromagnetisch wordt bedient (zoals Govert zegt, al weet hij er wel veel van moet ik zeggen) of dat er een viscokoppeling inzit. In beide gevallen wordt de verbinding tussen fan en de aandrijving hiervan pas actief wanneer de motortemperatuur te hoog dreigt te worden. Dit systeem zorgt voor een brandstofbesparing t.o.v. een vaste aandrijving (zoals je NU hebt) omdat de motor dan pas actief de fan gaat aandrijven.
Los van het feit of er wel iets defect is / was (is moelilijk te beoordelen van afstand), is in mijn ogen een voorbeeld van symptoon bestrijding al zal het wel helpen de motortemperatuur te verlagen.
Het hoog oplopen van de temperatuur zou zeer goed veroorzaakt kunnen worden door een niet werkende koppeling van de fan (zie verhaal Govert).
In mijn ogen is verder onderzoek zeker gewenst om een daadwerkelijke oorzaak op te zoeken, zoals Herman zegt.
Hoe zit de aanslag in de kleppendeksel eruit? Wanneer deze bruinachtig eruit ziet dan zou het een vorm van sludge kunnen ziijn welke bijvoorbeeld ontstaat wanneer er vooral korte stukjes met de auto gereden wordt. De motor komt dan niet op bedrijfstemperatuur waardoor condens zich gaat mengen met de motorolie waardoor deze aanslag ontstaat.
Succes, PieterStatistieken: Geplaatst door Pieter1967 — 10 sep 2013, 13:09
]]>