Gisteren hulp gekregen van Robin, waarvoor mijn dank! Erg fijn om een helpende hand te hebben, zeker als je zelf geen mechanisch-wonder bent...
In ieder geval zijn er na het stellen van de kleppen een paar dingen naar voren gekomen:
NB. Vanwege de perfecte uitleg van Robin en mijn gebrek aan kennis heb ik sommige stukken uit de uitleg hieronder van Robin gekopieerd.
.) Mijn auto blijkt een auto te zijn die bedoeld was voor export. Er zit namelijk een EGR op. Wel vreemd, op kentekenkaart staat 185 pk, terwijl een EGR uitgevoerd blok 140 pk(?) zou moeten hebben. Daarnaast, de datum eerste afgifte is 06-1983, datum eerste toelating is 02-1984. Dit zou dus betekenen dat de auto 8 maanden in het buitenland (Zwitserland, Zweden, USA of J(apan?)) zou moeten zijn geweest en vervolgens is geëxporteerd naar Nederland, OF de auto was bedoeld voor een van deze landen, maar is nooit zo ver gekomen en uiteindelijk beland in Nederland.
Wat verder vreemd was, de motor niet merkbaar slechter stationair ging lopen toen we vacuüm op de EGR-klep zetten. Die hoort enkel open te gaan als je onderdruk (=vacuüm) op het potje zet, hiermee zuigt de motor een deel van z'n uitlaatgassen op. Dat is weliswaar beter voor het milieu, maar je motor vindt het minder leuk en zou er dus bij stationair toerental merkbaar minder goed van moeten lopen. Het toerental stond wel vrij hoog, dus dat kan e.e.a. maskeren. Wat dan wel weer frappant was, is dat de motor behoorlijk vacuüm trok. Met een gammele EGR-klep zou dat dan eigenlijk weer niet mogelijk moeten zijn. Anderzijds... met koude (en langzaam draaiende) motor kwam ie niet boven de 12" Hg uit (wat dan weer erg weinig is). Als je hem echt uit wilt sluiten zul je de metalen leiding die er aan vast zit af moeten doppen, maar ik vrees dat de moer daarvan na 30 jaar één is geworden met het spruitstuk.
Zou de EGR-klep ook verband kunnen houden met het zwarte spul uit de uitlaat? Toch wel vreemd, want voordat ik de auto wegbracht voor onderhoud had ie er geen last van. Nu ineens wel..
.) Toen we het contact even omdraaide om te kijken wat de temperatuur van de koelvloeistof was, hoorde we de brandstofpomp gaan. Natuurlijk niets nieuws, maar hij bleef maar gaan! Hij ging pas uit zodra de sleutel weer helemaal naar links was gedraaid.
We hebben het relais opgezocht, maar er bleek er geen meer in te zitten! De oplossing, een draadje van het ene contact naar het andere (zie foto's).
We hadden het draadje aan de ene kant losgehaald, contact weer omgedraaid en jahoor!, hij deed niets meer.
Er is dus blijkbaar als, een goedkope, oplossing gekozen om de pomp altijd maar te laten draaien ipv een nieuw relais erin te zetten (ze kosten nieuw dan ook €210,- excl BTW!!).
Het werkplaatshandboek geeft aan dat het relais niet enkel de benzinepomp schakelt, maar ook de warmloopregelaar, de toerenbegrenzer en het afsluiten van de brandstoftoevoer bij 'gas los'. De vraag is dus in hoeverre die zaken nu nog geregeld worden met het enkele kabeltje dat doorverbonden is.
Als ik de auto koud start, moet ie behoorlijk z'n best doen voordat ie aangaat. En als ie dan eenmaal aan is, loopt ie amper. Als ie warm is daarentegen, loopt ie wel mooi.. Zou dit in verband kunnen staan met het relais?
Welnu, in ieder geval op zoek naar het relais. Mocht iemand hier er eentje hebben of een adresje weten, erg graag! Ben benieuwd hoe de motor loopt als het juiste relais erin zit. Onderdeelnummer is A0015456805.
In ieder geval bedankt allen!
Groeten, PuckStatistieken: Geplaatst door Puckvd — 26 mei 2014, 16:08
]]>