De vacuumslang met klep ertussen gaat naar de vacuum-vervroeging, vervroegt de onsteking zodra de gasklep open gaat (daarom zit de aansluiting net boven de gasklep, gaat de gasklep open, dan krijg je daar zuiging). Het potje op de verdeler vervroegt op zijn beurt ontstekingstijdstip. Een arm mengsel ontbrandt korter en sneller dan een rijk mengsel, die vervroeging zorgt er dus voor dat je motor stationair arm kan lopen. (zie ook bijlage: 'Abgaswerte', grof vertaald: uitstoot). Kortom: stationair zou dit slangetje geen of bijzonder weinig invloed moeten hebben. (sluit er maar een vacuum-tester op aan)
De andere vacuumslang van de verdeler (retard/vertraging) gaat naar de lucht-bypass voor de stationaire loop (zie bijlage: EPC). Bij stationaire motor (en afremmen op de motor) zal er in het traject voor de bypass een vacuum gecreëerd worden. Er wordt minder lucht aangezogen = minder benzine, de vacuum-verrijking van de warmloopregelaar (ja, de 280 heeft die) doet niet mee, wederom... minder benzine. Dus wil je een later ontstekingstijdstip. Je wilt immers niet dat de explosie al klaar is als de zuiger nog maar halverwege z'n weg naar benden is, nietwaar?
De taak van het klepje is om het ontstekingstijdstip geleidelijk te vervroegen, ik vermoed om de kans op pingelen te voorkomen. (de zuiger wordt tegen de draairichting in geduwd)
Airco-stabilizering is weer wat anders, dat werkt met een elektrisch signaal en is eigenlijk niets meer dan een éxtra stationaire by-pass. Maar dat hele verhaal is hier niet van toepassing. Mede door bovenstaand verhaal is een correct ontstekingstijdstip én CO-percentage van cruciaal belang. Anders loopt je motor gewoon voor geen meter, zuipt ie benzine.. etc. Het verrijken van het mengsel was waarschijnlijk het enige dat nodig was.
Wietse... laat even weten hoe ie het nu doet met die klep ertussen. Je hebt hem immers rijker gezet én de klep er tussenuit gehaald.Statistieken: Geplaatst door Robin-H — 30 jun 2014, 14:10
]]>