De Solex 4A1 is een carburateur met 4 registers. Twee kleine (32 mm) en twee grote (44 mm). Het verschil in grootte zal er zijn om een wat gunstiger verbruik te realiseren bij een rustige rijstijl. De kleine registers noemt men Fase I en de grote registers Fase II.
Welnu, als je het gas 'vol' intrapt ontstaat er sterke zuiging net boven de gasklep. Dit is normaal gesproken waar de vacuumslang van de ontstekingsvervroeging aangesloten zit (in elk geval bij de 280E). Vol gas = rijk mengsel = trage ontbranding = vroeg ontsteken. In mijn oren klinkt dat vrij logisch.
Enfin... om terug te gaan naar de M123-motor met z'n carb. Dit is ook het moment waarop verrijking in de carburateur moet plaatsvinden. Vol gas = grotere registers open trekken.
Onderstaand een plaatje van je carburateur, met hierbij de toelichting:
1: Een vacuum-slang die - denk ik/schat ik - naar een nippel bij het inlaattraject gaat die net boven de gasklep (ook wel smoorklep) zit. Of in elk geval naar een subsysteem dat hierop aangesloten is.
2: De grote registers (Fase II) die een rijk mensel verzorgen bij vollast/vol gas
3: De verbindingsstang tussen het vacuummembraan en de kleppen voor de registers van fase II. Interessant hierbij is dat de registers niet geleidelijk open gaan, maar pas bij een bepaalde stand van het gaspedaal, er zit immers een sleuf in de verbindingsstang.
imgp5077mediumdd7.jpg
Je zou eens kunnen kijken of er met die hele traject iets aan de hand is. Zet bijvoorbeeld eens vacuumdruk op het slangetje bij 1 en zie of de kleppen van de grote registers open gaan.
Mocht dit het niet zijn, dan schijnt er ook nog ergens een Pierdruk drukvalve te zitten die vaak problemen geven bij de carburateurs.
Edit: het zou heel goed kunnen dat het juist wél met die kleppen te maken heeft. Overigens hoort de fase II bij stationare motor gesloten te zijn geloof ik. Dat zoek ik nog even voor je op.Statistieken: Geplaatst door Robin-H — 19 okt 2014, 16:28
]]>