Ik weet wel dat de 123, en zeker de diesels, hele degelijke en eenvoudig gebouwde auto's zijn. Ze zijn gebouwd om makkelijk en goedkoop te onderhouden te zijn.
Persoonlijk denk ik dat benzine-motoren ook best goed kunnen zijn. Met LPG heb je wel altijd het probleem dat het een achteraf opgebouwd systeem is. Met natuurlijk een verhoogde kans op storing. Toch heb ik een buurman met een Audi 100 (2.3 E Vijfcilinder, geweldige motoren!!!) die al meer dan 6 ton op gas gereden heeft, zonder motor of koprevisie.
Gewoon de gasinstallatie goed afstellen (niet te arm), rustige rijstijl. Op tijd onderhoud. Het kan dus wel.
Ook heb ik uit mijn tijd bij de Mercedes-dealer de ervaring dat er toen (jaar of 7 geleden) maar heel weinig Benzen op benzine, en nog minder op gas waren. En die paar die er waren was ook wel vaak wat mee inderdaad.
Maar de diesels van de latere generatie, toen ze van de lijnpomp afgestapt zijn, dat was eerst ook niks.
Ik geloof dat de 250 turbo-diesel de eerste motor met een roterende pomp was. Daar zijn ook heel wat van vervangen. En de eerste cdi's was ook niet al te best.
Dus een betrouwbare, goedkope, auto om te rijden is gewoon een 4 cilinder dieseltje, met lijnpomp en handbak. Verder niks er meer op of aan. Het moet wel heel raar gaan, wil je daar niet weer mee thuis komen.
Helaas wil de verwende burger hier niet meer mee rijden. En moeten we minstens zoveel toeters en bellen hebben als de nieuwe lease-auto van de buurman. Dat mag allemaal niet teveel kosten, dus wordt er bezuinigd op kwaliteit. Dat is jammer.
Daarom romantiseren wij onze 123's. Ze zijn nog met hamer en knijptang te repareren. Het zijn eerlijke auto's die weinig ondoorgrondelijke problemen kennen.
Tegenwoordig gaat een klein storinkje aan je nieuwe auto al gauw in de papieren lopen.
Persoonlijk ben ik een diesel-man. Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die niet in zo'n traag tokkelend en kwalmend ding willen zitten.
Blijft wel overeind staan dat bijna alles wat proffesioneel gebruikt wordt, en waar geld mee verdiend moet worden op knikkerolie loopt. Ze proberen wel vaak wat met gas enzo (bijv stadsbussen), maar ik heb niet 't idee dat dat echt een doorslaand succes wordt.
Grotere, stationaire, motoren draaien vaak wel weer op aardgas. Bijv die die gebruikt worden voor elektriciteit op te wekken.
Tot slot nog: De taxi-centarle in groningen is naar Opel gegaan teon de 210 met cdi motor zijn interde deed. Deze was te storingsgevoelig, en te duur in onderhoud. Ze hebben toen allemaal Omega's diesel gekocht. Was ook niks, maar die kostten maar de helft.
Tegenwoordig probeert de politie-Groningen 't ook weer met Opels. Tenminste ik zie steeds meer van die Zafira's in oorlogskleuren staan bij de Opel-dealer.
Ze hebben mij echter verzekerd dat ze een Golfje TDI bewaren. Dan kunnen ze 's morgens die Opel DTI's aanslepen, tenminste;)
Zo tot zover mijn ongenoegen...
Maar gelukkig wordt er nog troep genoeg gemaakt, dan houden wij ook werk, tenminste.
Ik ben nu dik 6 jaar wegenwacht. En ik heb lang zitten denken, maar ik kan me geen 123 als pechgeval voor de geest halen. Terwijl je ze toch genoeg ziet, hier in de buurt. Ik zal er in 't verleden vast wel eens een gehad hebben, maar 't laatste half jaar zeker niet.
Zodra ik er een tref met pech, zijn jullie de eersten die 't horen!!!
En dan meld ik ook wel even of 't benzine, gas of diesel was:PStatistieken: Geplaatst door Paul Snip — 12 feb 2007, 22:39
]]>