Voor jullie info hierbij nog een verslag van de methode die ik uiteindelijk heb toegepast om de veerpoten te demonteren. Hopelijk heeft iemand hier nog iets aan in de toekomst mocht je tegen hetzelfde probleem aanlopen!
Na wikken en wegen van een aantal opties (warm stoken, luchtsleutel, moerensplitter) heb ik de afweging gemaakt eerst een optie te proberen waarbij de schroefdraad van het bovenste bevestigingspunt van de veerpoot zeker niet beschadigd wordt cq het materiaal niet wordt aangetast (door bijv warmte). Dit omdat de veerpoten gereviseerd moeten worden en een eventuele beschadiging mogelijk kan leiden tot het geheel onbruikbaar worden van de veerpoot.
Het probleem is in feite dat de veerpoot mee begint te draaien zodra ik de moer eraf probeerde te draaien. Dus het is nodig om voldoende tegendruk te genereren om het meedraaien te voorkomen. Normaliter kun je tegendruk geven d.m.v. het hierboven genoemde pinnetje i.c.m. de speciale dopsleutel. Deze optie was echter niet mogelijk omdat het pinnetje inmiddels te sterk is vervormd. Dus was er een andere methode nodig om de benodigde tegendruk te verkrijgen.
Aan de bovenzijde is er geen ruimte om de behuizing van de veerpoot vast te pakken met bijv. een tang om hem vast te houden tijdens het losdraaien van de moer, echter aan de onderzijde kun je erbij tussen de schroefveer door. De eerste poging was daarom om de behuizing aan de onderzijde (door een tweede monteur) te laten vasthouden met een waterpomptang. Hiermee lukte het echter niet om voldoende grip te krijgen. Vervolgens is het geprobeerd met een kettinggriptang (met een stuk rubber ertussen voor bescherming). Ook hiermee lukte het echter niet om voldoende grip te krijgen; de veerpoot slipte tussen de tang.
Uiteindelijk is het gelukt d.m.v. onderstaande methode:
Ik bedacht dat, wanneer ik aan de onderzijde een slangenklem om de behuizing van de veerpoot kan krijgen, ik deze zeer strak kan aandraaien zodat er geen slip meer mogelijk is tussen de slangklem en de behuizing van de veerpoot. Vervolgens kan je de slangklem zelf afstutten tegen het chassis om te voorkomen dat deze draait. Zo wordt de veerpoot op zijn plek gehouden tijdens het losdraaien van de bevestigingsmoer.
-Om te beginnen is de auto een stukje opgekrikt onder het differentieel om voldoende ruimte tussen de schroefveren te krijgen om alles er doorheen te wurmen.
- Vervolgens heb ik de behuizing van de veerpoot goed ontvet om maximale grip te garanderen.
- De behuizing van de veerpoot heb ik beschermd door er een stuk opengeknipte rubber slang omheen te doen (zodat de slangklem niet krast op de behuizing en tevens meer grip heeft op de rubber
- Vervolgens is over de rubber de slangklem aangebracht en aangedraaid (n.b. uiteraard erop letten dat alles goed rond de behuizing van de veerpoot bevestigd zit en niet om de stofhoes rond de zuigerstang!!).
- De slangklem wordt vervolgens tegen meedraaien geborgd door een stuk hout tussen de slangklem en de versteviging van de trekhaak te klemmen.
- Aan de bovenzijde is ook wat extra frictie gecreeerd door een stuk hout tussen het chassis en de veerpoot te klemmen (zie foto). Hierbij is het van belang erop te letten dat dit hout niet tegen de aansluiting van de hydrauliekleiding drukt, om verbuiging van de aansluiting te voorkomen!
Het is een beetje een gepriegel, en het vergt wat geduld, maar nadat alles in positie was liet liet de moer zich op deze manier eenvoudig los (en weer vast) draaien, zonder schade aan de schroefdraad!
P1030913.JPG
P1030910.JPG
P1030914.JPGStatistieken: Geplaatst door Ruud280e — 20 okt 2021, 13:08
]]>