De bovenste draagarmen vervangen is redelijk simpel... Maar bij de rubbers van de onderste draagarm is een beetje kunst en vliegwerk wanneer je niet over de juiste 'heavy duty' veerklemmen/veerspanner beschikt. Die veren onder de W123 zijn wel hele zware jongens. Eenmaal stabiel los en laten zakken, moet het voldoende gezekerd worden met een stevige bok onder de arm om de oude rubber eerst door te kunnen zagen en dan eruit te kunnen kloppen. Die zitten na 40 jaar behoorlijk uitgedroogd vastgekoekt.
Achteraf de oude rubbers gezien, ondanks geen afkeur, was het wel hoognodig deze te vervangen. Alle oude rubbers waren al flink uitgezakt, geplet en deels aan het verpulveren.
Ze stuurt nu zelfs een stuk strakker en reageert beter met minder stuurspeling dan voorheen. Ook bepaalde geluiden (kraken en klapperen over de klinkerwegen) is nu volledig verdwenen.
Voor de €160 aan materiaal met die armen van Lemförder en één halve dag werk is het misschien een aanrader voor iedereen om toch eens te doen wanneer het zoals bij de mijne 40 jaar oud is. Moet eerlijk zeggen is schrok best van de staat van de oude rubbers en hoever deze al waren uitgezakt. Ook het nieuwere strakker stuurgedrag getuigt ook hiervan. Wat moeilijk is te beschrijven, dat moet je dan gewoon voelen. Dit had ik zelf niet verwacht en altijd gedacht dat de stuurspeling uitsluitend in de alom bekende slijtage in het stuurhuis zit. Die er nog steeds is maar beduidend minder.
Achteraf gezien, had ik deze klus eigenlijk al 10 jaar eerder moeten uitvoeren.
Statistieken: Geplaatst door Zozo — 04 apr 2023, 09:39
]]>