Er zijn inderijd twee verschillende thermostaathuizen geleverd, met verschillende thermostaten en pakkingen. Het oude type (op serie I en II denk ik), zoals hierboven op de foto van Toontje, moet handmatig ontlucht worden via het boutje op het thermostaathuis. De thermostaat van dit type heeft een ronde O-ring als pakking.
Het nieuwe type, vanaf laat serie II volgens mij en in ieder geval serie III, heeft een thermostaathuis wat zichzelf ontlucht, dus zonder schroefje erop. Dit thermostaathuis heeft binnenin een 'bypass' waardoor de lucht kan ontsnappen naar de bovenste koelslang - die dikke die naar de radiateur loopt. Als je na het aftappen die slang loshaalt zie je dat in de dikke ronde aansluiting een klein rondje zit, dat is het ontluchtingskanaaltje. Check dat dat open is door het door te blazen oid, bij mij zat er prut/ roest in en dat komt het ontluchten niet ten goede.
Het nieuwe type thermostaathuis heeft een dikkere ronde pakking met een oogje erbovenop en een randje waar de thermostaatrand in valt.
De lucht uit het thermostaathuis verzamelt zich dus in de radiateur, maar aangezien daar bovenin altijd lucht zit is dat geen probleem. Je moet wel het koelvloeistofpeil aanvullen tot het juiste niveau. Waar immers eerst lucht zat in het hele circuit, zit na het ontluchten koelvloeistof wat uit de radiateur komt, waardoor het peil in de radiateur daalt.
Pas wel op dat je het systeem rustig vult vanaf het begin, anders kan het systeem zichzelf niet goed genoeg ontluchten en kan je een grote luchtbel in het systeem krijgen, bijv. in de verwarming, met mogelijke plaatselijke oververhitting tot gevolg. Knijp af en toe in de koelslangen zodat je wat beweging in de vloeistof krijgt, waardoor eventuele bellen/ belletjes kunnen worden aangestuwd.
Zet het vloeistofpeil iets boven het aanbevolene niveau, als er dan wat lucht ontsnapt zit je niet meteen onder minimum. Tijdje laten draaien, eerst stationair, dan nog een beetje met wisselende toerentallen (om waterpomp ook verschillende toeren te laten draaien) en kijk dan nog een paar keer het niveau na. Pas open bij het openen van warme radiateur, er kan stoom of vloeistof ontsnappen.Statistieken: Geplaatst door Gast — 12 aug 2010, 13:33
]]>