Als een auto in de winter niet z'n bedrijfstemperatuur bereikt en dus de temperatuur te laag blijft, blijft die ook te laag met een 'warmere' thermostaat. De motor gaat daar echt niet meer warmte door produceren.
Andersom zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen.
Als de motor met de standaard thermostaat gauw te warm wordt, zou je met een thermostaat die eerder opent, een 'koudere' dus, al eerder van meer koelcapaciteit gebruik kunnen maken. Mogelijk dat daarmee pieken opgevangen kunnen worden als er veel vermogen gevraagd word.
Sommige auto's hadden vroeger een 'winterstand' op het luchtfilter. Je draait dan de deksel van het luchtfilter een slag zodat de inlaatlucht aangezogen wordt van rondom het uitlaatspruitstuk zodat er warmere lucht wordt aangezogen.
Wat ook gebeurd is dat er een deel van de radiator wordt afgeschermd.
Bij oude vrachtauto's zit er een soort rolgordijn voor de radiator die je vanuit de cabine met een kettinkje laat zakken of weer oprolt. Op zich is dat begrijpelijk want bij een vrachtauto ligt het bereik waarin de motor zijn werk moet doen veel extremer. Immers die moet op temperatuur komen bij lege toestand, maar ook op temp blijven bij zwaar beladen toestand berg-op.
Maar hoe dan ook, mijns inziens moet een Mercedes motor in 'originele' toestand zijn functie goed kunnen vervullen in de Nederlandse klimaat omstandigheden, zelfs al heeft hij een flinke km-stand.Statistieken: Geplaatst door JantjeV8 — 07 dec 2007, 13:58
]]>