Je thermostaat bepaalt in principe de temperatuur van je koelvloeistof. Bij een bepaalde temperatuur gaat hij open en laat de vloeistof door de koelende radiateur stromen, het is een mooie directe regeling.
De thermostaat kan kapot gaan en kan dan zowel open of dicht of wellicht daartussenin blijven staan. Een thermostaat is niet duur.
Als je radiateur verstopt/vervuild is neemt de koelcapaciteit af. de auto zal dan ondanks geheel geopende thermostaat eerder warmer worden dan normaal (stilstaan, helling rijden, hard rijden).
Water koelt zelfs iets beter dan koelvloeistof maar zeer veel vervuilender voor je motor, bovendien gaat het inderdaad eerder koken.
De temperatuurmeter is zoals henk zegt inderdaad maar een aanwijzing. Als hij altijd wat laag blijft staan, probeer dan eens een nieuwe thermostaat (78 graden? of 87 graden voor in de winter) of meet de temperatuur een keer met een IR meter.
Een dansende temperatuurmeter is nooit goed, of de meter maakt slecht massa of een ander los contact of je koppakking is kapot (gasbellen in de kop).
Mijn 240D zit op temperatuur net boven de "80" op de meter. Mijn oude 240 bleef er altijd net onder, behalve op de autobaan. Later ging hij zelfs tot de 100 op de autobaan, maar na vervanging van de radiateur bleef hij weer altijd onder de "80".
Ik deed ook wel eens een stuk karton voor mijn radiateur in de winter, maar met een goede thermostaat is dat tegenwoordig niet echt meer nodig. Hoewel de vloeistof in de radiateur natuurlijk wel erg koud wordt in de winter en dat is misschien ook wel niet zo goed...
zo, weer genoeg gekletst.Statistieken: Geplaatst door Weizengelb — 23 jan 2008, 09:50
]]>