Ik gebruik meestal het onderstaande stappen plan
bij probleem gevallen zoals jij hebt en tot nu toe
heeft het me altijd geholpen.
Stappen plan motor die niet wil lopen of slecht loopt.
Stap1 compresie meten rond de 9 bar en onderling niet teveel
afwijken evt meteen kleppen stellen.
Stap 2 hebben we vuur
Bougie’s er uit en de staat van de bougie’s bekijken
nat droog bruin zwart wit.
Kijken of alle bougie’s goed en voldoende vonken.
Stap 3 timing
Zet het vliegwiel op OT merk teken klepdeksel er af en
kijk of de merktekens op nokkenas tandwiel goed staat
cylinder 1 staat nu op compressie beide nokken omhoog
en cylinder 4 op tuimelen.
De rotor van de ontsteking wijst nu richting cylinder 1
op de verdelerkap.
controleer meteen ook de staat van de nokkenas en de ketting
spanning
Stap 4 ontsteking
Zet het vliegwiel op het 15 graden merkteken.
Doe een vloeitje tussen de contactpunten en zet wat trekspanning
op het vloeitje draai nu langzaam met de ontsteking tot het vloeitje
los laat. De ontsteking staat nu redelijk op tijd goed genoeg om
te kunnen starten.
Zet de ontsteking vast en controleer rechts om de ontsteking volgorde
cylinder 1, 3 ,4 ,2 kijk of de bougie kabels op de juiste cylinder zitten.
en dat ze goed aangedrukt zijn.
Als de bovenstaande stappen in orde zijn is brandstof nog de ontbrekende factor
De motor zou nu moeten starten doet ie het niet dan is het waarschijnlijk een brandstof probleem.
Stap 5 denk om de veiligheid!!
Schroef de carburateur los van het spruitstuk en schuif deze naar achteren
Als de benzine leiding los moet zorg ervoor dat deze afgeknepen worden
Of sluit deze aan op de retour. of met LPG schakelaar op middenstand.
Pak een spuitbus remreiniger en doseer wat in het spruitstuk laat iemand anders de auto starten de motor moet nu wel starten of ie wil of niet. Je kunt gas geven door telkens een beetje remreiniger in het spruitstuk te blazen
Je voelt wel aan of de motor op 4 cylinders loopt doe het niet te lang en ben voorzichtig !
Loopt de motor op remreiniger dan is de carburateur niet goed loopt de motor niet op de spuitbus remreiniger dan ga je terug naar stap 1 t/m4.
Grt PeterStatistieken: Geplaatst door resultit — 10 apr 2008, 22:47
]]>