De verklaring die ik daarvoor mogelijk acht is als volgt:
De koppakking begeeft het bij de 4e cilinder en opent de weg tussen de koelwaterkanalen rondom de 4e cilinder. Het koelwater aldaar wordt cilinder 4 ingezogen en via de bekende weg de motor uit gejaagd. Cilinder 4 krijgt zodoende geen koeling, let wel 6 kilometer zonder water rondom de cilindervoering is niet niks!! Cilinder 4 wordt overbelast, de zuiger zet uit door de hitte, de smering is verre van optimaal (mede door de oververhitting) zeker in de opwaartse beweging met het gevolg dat de zuiger gaat stropen.
Dat enkel de zijwangen erge schaafwonden vertoond is logisch, in die richting heeft de cilinder het minst slijtage gehad en is dus over de kleinste diameter aangelopen. Cilinders worden altijd ovaal als gevolg van de stuwende beweging van de drijfstangen.
Overigens ken ik deze schades wel, niet zozeer door een kapotte koppakking, maar wel bij motoren die net even te lang met een lekke koelwaterslang hebben gereden of iets dergelijks. Je vraagt dan aan die bestuurder: "Is de motor niet te warm geweest??" Nee hoor, ik zag het op tijd.... 2 Weken later loopt de motor in elkaar, niet altijd vast maar vaak juist van die aanlopers en met een harde tik in de motor komen ze dan vaak nog net thuis.
Bij motoren die met 'losse' cilindervoeringen zijn uitgevoerd begeven bij zo'n oververhitting vaak de pakkingen onder de voeringen het net wat eerder als de koppakking, het effect blijft aardig hetzelfde.Statistieken: Geplaatst door JantjeV8 — 30 okt 2008, 18:57
]]>