Een paar weken geleden samen met buurman Toon (Tooncoupe) het koelwater van onze beider Benzen ververst. Op zich eenvoudig klusje. Stop onder de radioteur los en aan rechterzijde van het motorblok. Alles laten leeglopen, spoelen met water en dan weer vullen met koelvloeistof, zorgen dat alle lucht eruit is en klaar is Kees. Dat dacht ik tenminste.
Na het verversen van het koelwater kwam bij mij de koelwatertemperatuur bij stadsritjes niet hoger dan ongeveer 75 graden. Op de snelweg ging het beter. Niet heel erg, maar je witl niet te lang rijden met continue te lage koelwatertemperatuur omdat dit toch leidt tot overmatige slijtage aan zuigerveren etc.
Dus vorige week al een nieuwe thermostaat gehaald bij Kostwinder&Verhoeven en vanochtend om 08.30 wederom de stop onder in de radiateur los om er een beetje koelvloeistof uit te laten lopen in een emmertje. Maar ja het was toen nog wel -3o C. En je krijgt dus ook koelvloeistof van -3oC over je hand heen. Dus eerst maar weer naar binnen om mijn handen op te warmen.
Op zich is het vervangen van de thermostaat een eenvoudig klusje. Drie boutjes van het thermostaathuis los en het leidinkje bovenop. Maar het huis zat muur en muur vast. Na ruim half uurt en zo ongeveer alle sleuteltruken die ik in mijn toverdoos heb, toch het dekseltje los gekregen. Vervolgens zat de thermostaat zelf zo mogelijk nog vaster. Uiteindelijke ook eruit gekregen. Alles schoongemaakt (vooral alle pasvlakken) en de nieuwe thermostaat (Euro 22) erin. Let op; zit een klein gaatje in, je moet zorgen dat deze op het hoogste punt staat.
Testritje en binnen een paar minuten heb ik weer keurig een temperatuur van net onder de 90oC.
Aan de oude thermostaat was niets te zien. Blijft vreemd of toeval dat zoiets optreedt nadat ik de koelvloeistof had ververst. Oude koelwater was trouwens erg schoon. Geen sludge of wat dan ook.
Maar ik had inmiddels nog een probleempje. In de derde versnelling, bij acceleren vanuit relatief lage toeren (maar niet te laag), hield de motor af en toe in. Ene moment niet, ander moment weer wel. En alleen in de derde versnelling, bij zowel koude als warme motor. Laat ik nou exact dezelfde storing eerder dit jaar aan mijn klassieke Alfa Spider hebben gehad. Was toen de bobinekabel. Dus ook die van de W123 losgehaald. Niks te zien aan de bevestiging op de verdeler. Over de bobine zit zo'n mooie beschermkap. Toen ik die los haalde zag ik gelijk al dat de bobinekabel over de gehele omtrek bij de doorvoering ver was ingeschavield. En ook was de aansluiting op de bobine behoorlijk ge-oxideerd. Contacten schoongemaakt en maar weer op weg naar Kostwinder&Verhoeven voor een nieuw bobinekabeltje (Euro 18). Met schoongemaakte contacten was het probleem al opgelost, maar toch ook de bobinekabel vervangen. Op die beschadigingen krijg je toch last van overslag.
Bij mijn Spider wat het precies hetzelfde. Combinatie van een doorgeschavielde bobinekabel die tegen de motorkap zat en ook zwaar ge-oxideerde contacten. Ben blij dat ik beide klusjes weer geklaard heb. Geeft me altijd weer een immense voldoening! Zelfs al zijn het maar eenvoudige/simpele klusjes. Ik heb nog steeds geen complete verklaring waarom een slechte geleidende/beschadigde bobinekabel bij, relatief lage toeren in één specifieke versnelling tot dit gedrag zou leiden. Heeft vast iets te maken met een bepaalde combinatie van vermogensbelasting, vacuum, toeren, voltage etc.
JeroenStatistieken: Geplaatst door Jeroen — 13 dec 2008, 21:43
]]>