Ik heb bij mijn beide klassiekers veel problemen gehad met stotteren en een beetje inhouden. Bleek uiteindelijk bij beide dezelfde kwaal te zijn; bobine kabel die was beschadigd en last had van overslag. Bij een originele M102 meter zit er een kapje om de bobine. Dit is om de boel droog te houden van opspattend water van onderaf. Bij mij was echter de bobinekabel precies op de doorvoering van dit kapje doorgeschavield. Bij mijn andere klassiekers was de bobinekabel eveneens doorgeschavield omdat ie gewoon tegen de onderkant van de motorkap aan kwam.
Je kunt dit eenvoudig visueel inspecteren door eens heel aandachtig de bobinekabels goed nauwkeurig te bekijken op scheurtjes en beschadigingen. Als je dan toch bezig bent, bekijk ook eens je bougiekabels. En als je dan toch bezig bent trek eens even alle aaansluiting op de verdelerkap/bougies en de bobine los en kijk eens of daar geen oxidatie op zit!
Een eenvoudig testje om te kijken of je bougie/bobinekabels nog goed zijn is om met een plantenspuit bij draaiende motor wat fyne nevel op de bougie en bobinekabel te spuiten. Als je het hoort/ziet knetteren/vonken vervangen die hele boel.
Problemen met je bobine/bougiekabels kunnen absoluut tot bovenstaande klachten lijden. Vaak heel lastig "rationeel" te trouble shooten. Maar het is heel eenvoudig te controleren door heel goed te kijken en eventueel een plantenspuit. Binnen een paar minuten weet je het zeker. Als het dit niet is zou ik verder zoeken in de onsteking. Vervroeging e.d. controleren en daarna luchtfilter en de carburateur.
Succes ermee
JeroenStatistieken: Geplaatst door Jeroen — 17 apr 2009, 20:53
]]>