betrouwbaarheid. Bij de benzine (injectie) motoren vind je echter een essentiële bouwsteen:
het brandstofpomprelais. Bij het op contact zetten van de wagen hoor je altijd de brandstofpomp
even een paar seconden lopen; dit wordt geschakeld door dit relais. Start je wagen niet en hoor
je ook dit geluid niet, dan is de kans groot dat het relais de moed heeft opgegeven.
Maar geen paniek, simpele auto-electronica gaat niet zomaar kapot, veel eerder is het een slecht
kontakt, vuil of een breuk in het printje. Ren dus niet meteen naar de dealer voor een nieuw relais,
maar probeer eerst of je het ding kunt reanimeren. Ik zal hier beschrijven hoe.
Het relais bevind zich in het vooronder, in de buurt van de zekeringkast en is een zwart doosje,
ter grootte van ongeveer twee luciferdoosjes.
Het zwarte doosje kun je eenvoudig uit z'n voetje trekken, zo zie je dat die met 6 contacten verbonden
is met de zenuwen en spieren van de krachtbron.
Deze contacten kun je om te beginnen inspuiten met contactspray, niet te voorzichtig, lekker veel.
Contactspray koop je in de electronica handel.
De echte elektronica bevindt zich in het zwarte doosje, maak dat voorzichtig open door aan
de onderkant met een dun mesje de kit los te snijden en dan met een dunne schroevendraaier
voorzichtig het kapje eraf te wippen. Let goed op hoe het printplaatje in het doosje zat, het kan
er maar op één manier in terug. Nu kun je de electronica goed zien:
Spuit beide zijden ruim en meermaals in met contactspray, even laten drogen en terugzetten
in omgekeerde volgorde. Mocht dit niet helpen, dan kun je ook nog kijken of je ergens aan
de soldeerzijde van de print wellicht een gebroken spoor ziet danwel een slechte soldering en deze
opnieuw solderen.
Bij mijn 280TE heb ik dit een maand of twee geleden ervaren en zo verholpen. Inmiddels ligt er wel
een reserve exemplaar in het dashboardkastje, voor het gevel het ding het toch nog begeeft.
Helpt het bovenstaande allemaal niet, dan is 'tie hoogstwaarschijnlijk echt kapot en kun je op zoek naar
een andere/nieuwe.
Succes,
Gerard<br><br>Post edited by: GerardM, at: 2009/06/18 21:44Statistieken: Geplaatst door GerardM — 18 jun 2009, 21:43
]]>